De termen SEO en SEA worden veel gebruikt als het gaat om de vindbaarheid binnen zoekmachines.
De termen zijn zeer populair.
Want in de huidige digitale zee, overlopend van websites en webshops allemaal op zoek naar bezoekers en klanten, is de toepaste techniek achter deze termen onontbeerlijk.
SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands.
SEA staat voor Search Engine Advertising (adverteren in zoekmachines).
Omdat Google veruit de meest gebruikte zoekmachine in Nederland is, wordt de term SEA soms met Google Ads (voorheen: AdWords) of Google Shopping verward.
Maar er zijn veel meer mogelijkheden zijn om online betaald te adverteren, bij andere zoekmachines (bijvoorbeeld Bing), maar tegenwoordig ook op social media kanalen (als bijvoorbeeld Facebook en Instagram).
De mogelijkheden om aan te geven wat je met een betaalde advertentiecampagne wilt bereiken zijn op de diverse platformen enorm toegenomen. Het toepassen van dynamische advertenties en A/B testen is geen uitzondering meer.
Betaalde zoekresultaten worden door de zoekmachine (en dus ook Google) direct boven de organische zoekresultaten geplaatst.
Je bent dus met een betaalde advertentie direct vindbaar met een bepaald trefwoord of tref zin.
Dat gaat dan snel, zeker met een niet al te gangbaar(e) zoekwoord of zoekterm.
Want bovenaan staan op pagina 1 via organische vindbaarheid is een veel langere weg.
Want met SEO, Search Engine Optimization, wordt weliswaar een organische vindbaarheid gecreëerd, door met name gebruik te maken van allerlei technieken die inspelen op ranking factoren van zoekmachines. Maar de weg er naar toe is een veel langere.
Vergeet niet dat ‘Google mijn bedrijf’ ook organische resultaten geeft en beslist helpt bij het verhogen van de vindbaarheid van je bedrijf.
Is onze optiek is een gebalanceerde combinatie van SEO en SEA een goede stap om meer bezoekers en klanten te trekken.
Oyit, uw SEO specialist