Een AI-chatbot is eigenlijk niets anders dan software die via geschreven taal communiceert.
Deze applicatie wordt vaak ingebed in webpagina’s of andere digitale toepassingen om vragen van klanten te beantwoorden, zonder dat er menselijke tussenpersonen aan te pas hoeven te komen.
Een AI-chatbot is een computerprogramma dat menselijke communicatie simuleert. Dit scheelt uiteraard kosten.
In vergelijking met een chatbot op basis van regels heeft een AI-chatbot een aantal extra voordelen.
Door een AI-bot in te zetten in plaats van een call center medewerker, wordt het voor bedrijven gemakkelijker om 24/7 beschikbaarheid te bieden. Wanneer de bezoeker een vraag heeft, kan een AI-chatbot direct reageren. Op basis van geïntegreerde systemen en databases kan hij dus daadwerkelijk helpen. Een chatbot met een script kan alleen het script volgen en dat leidt soms tot frustratie bij de bezoeker.
Door een schat aan extra gegevens te verzamelen, kunnen AI-chatbots de klantervaring sterk verbeteren. Door meer interacties te bevorderen, kunnen ze het klanttraject stroomlijnen, real time personalisatie leveren en je in staat stellen bruikbare gegevens te verzamelen die kunnen worden gebruikt om producten en diensten te verbeteren.
Met een goed opgezette, geavanceerde AI-bot kan een klant zijn hele “customer journey” in conversaties doorlopen, probeer rechts onder aan de pagina.