Beter gevonden worden in Google

Was het een aantal jaren geleden al voldoende om een website of webwinkel te hebben om omzet te genereren, is dat met de toegenomen online activiteiten van zowel de klant als ook aanbieders niet meer zo eenvoudig.
Het nu met name zaak om gevonden te worden op de gewenste zoekwoorden. Veel bedrijven, en ook Oyit bieden hiervoor diverse SEO-oplossingen aan. Maar waarom is SEO zo belangrijk?

Oyit Consultancy
  • Waarom is SEO BELANGRIJK?

Als u een bedrijf bezit of een website beheert, wilt u waarschijnlijk dat er verkeer naartoe gaat. Uw wilt bezoekers om uw pitch, producten en/of diensten te tonen. SEO is belangrijk omdat het zich specifiek richt is op het verbeteren van de online aanwezigheid, op het beter gevonden worden op het internet bij zoekmachine als bijvoorbeeld Bing en Google.

  • Is SEO nodig voor elk type bedrijf?

In de meeste gevallen wel!
Als uw bedrijf producten of diensten aanbiedt waarbij gebruikers zoekopdrachten intypen om informatie te vinden, dan moet SEO een hoge prioriteit hebben. Weet de klant u niet te vinden dan mist u kansen.

Al zijn er situaties waarin SEO niet noodzakelijk is:
– Als uw website niet bedoeld is om gevonden te worden. Bijvoorbeeld, als u een website heeft die gewijd is aan interne training voor uw bedrijf.
– Als u op zoek bent naar (per) directe leads en/of verkoop.

SEO is een proces dat niet van de ene op de andere dag succes oplevert. Het vereist strategische planning, uitvoering en doorlopend management om SEO succes te bevorderen. Voor een meer directe verkoop verwijs ik graag naar SEA

  • Wat kan SEO doen voor uw bedrijf?

Ik heb een opsomming gemaakt van de belangrijkste voordelen van SEO voor uw bedrijf. Oyit Consultancy helpt u graag uw SEO gestalte te geven, want de voordelen lijst is lang en meetbaar. In de online wereld zult u voor een SEO-optimalisatie moeten kiezen om bezoekers en, via de juiste conversies, omzet te genereren.

  • Meer verkeer

Hoe hoger een website scoort op trefwoorden, hoe meer verkeer en bezoekers u ontvangt.
In feite heeft de #1 positie in Google gemiddeld een Click Through Rate van 27,5% volgens de Advanced Web Ranking CTR studie. Dit betekent dat als u de eerste plaats inneemt voor een zoekterm, u elke 100 keer dat die term wordt gezocht, statistisch gezien 27-28 bezoekers ontvangt (met elke positie daarna, daalt het aantal vrij aanzienlijk). Denk gerust aan uw eigen surf gedrag wanneer u online een product wilt gaan kopen.

  • Verbeterde zichtbaarheid

Hoe meer trefwoorden uw website scoort, hoe beter deze zal ranken en hoe vaker uw merk zichtbaar is voor potentiële klanten. Volgens de statistieken, duurt het 5-7 merkimpressies voordat iemand zich uw merk zal herinneren. SEO is een directe drijfveer voor een betere zichtbaarheid en impressies in de resultaten van de zoekmachine. Oyit Consultancy spreekt hiervoor haar ervaringen aan en maakt gebruik van hulpmiddelen als RankingCoach, Site Checker, SEO Console, Google Analytics, Bing-webmaster hulpmiddelen etc..

  • Geloofwaardigheid/vertrouwen

Websites die hoger in de zoekresultaten verschijnen, worden als betrouwbaarder en geloofwaardiger gezien. In feite kiest 98% van alle zoekers voor een bedrijf dat vermeld staat op pagina 1 van de resultaten. Dat komt omdat mensen het gevoel hebben dat deze sites aan de top de beste zijn. Tegenwoordig “googelt” een potentiele klant naar wat ze willen en als uw website bovenaan staat tijdens die zoektocht heeft u zich gepositioneerd als de geloofwaardige en betrouwbare keuze. De stap naar uw website met uw dienst en/of product is dan al snel gemaakt.

  • Branding

Tenzij u de FedEx van uw branche bent, is het minder waarschijnlijk dat uw klanten uw merk intypen bij het zoeken naar uw producten/diensten. Als uw klanten echter beginnen te zoeken en ontdekken dat uw merk consequent aan of in de buurt van de top staat bij hun zoekopdrachten, geeft dat een sterk vertrouwenssignaal. Dat signaal wordt alleen maar sterker als de eerste pagina van de zoekopdracht wordt gevuld met pagina’s, social media links en blogs met uw merknaam.

  • Verkeer van hogere kwaliteit

Potentiële klanten zijn tegenwoordig voor het merendeel online op zoek naar uw producten en/of diensten. Door de integratie van SEO kan elke pagina op uw website een toegangspunt zijn voor deze klanten. Het mooie van een goed ontwikkelde SEO strategie is dat u in staat bent om potentiële klanten te benaderen in elke fase van de sales-funnel (of customer journey) om ervoor te zorgen dat u hun keuze bent wanneer zij klaar zijn om die beslissing te nemen.

  • Het is een investering in uw toekomst

Wanneer u onderzoek doet en leert over SEO zult u ongetwijfeld horen dat “SEO een proces is” en dat “resultaten niet van de ene op de andere dag gebeuren”, hetgeen zeker waar is.
Wanneer u investeert in SEO doet u dit in de wetenschap dat de uitbetaling van de inspanningen meestal pas over 6-9 maanden zal plaatsvinden. Echter, zodra de inspanningen worden gerealiseerd, profiteert u maximaal van gratis verkeer voor de toekomst. En bij goed SEO-onderhoud blijft dit verkeer staan.

  • Genereert een hogere ROI dan andere marketingkanalen

Volgens statistieken van Search Engine Journal hebben SEO gegenereerde leads een sluitingspercentage van 14,6%, terwijl uitgaande leads (zoals direct mail of gedrukte reclame) een sluitingspercentage van 1,7% hebben.
In de huidige wereld is het van essentieel belang om online aanwezig te zijn, en gevonden te worden, voor het genereren van omzet.

  • Inzicht geven in uw klanten en wie ze zijn

SEO is ook zo krachtig omdat er veel statistieken zijn die u meer kunnen vertellen over de bezoekers van uw website. Veel van deze statistieken worden gratis aangeboden door bijvoorbeeld Google. Niet alleen kunt u demografische, interesses, lokale en device-informatie uit analyses halen, maar u kunt ook veel informatie krijgen over waar een gebruiker zich bevindt in hun besluitvormingsproces door te onderzoeken welke trefwoorden leiden tot verkeer via Google Search Console. Google Analytics geeft zelfs is real-time analyses.

  • Rendabele marketing

SEO is een van de meest kosteneffectieve vormen van marketing. Wanneer u verkeer ontvangt via inspanningen op zoektermen van potentiele klanten die al geïnteresseerd in wat uw site of uw winkel te bieden heeft, dan rest alleen de taak om hen te overtuigen (zie onze conversie technieken) dat u de juiste partner bent.
Als u dus eenmaal op de juiste wijze uw SEO zodanig hebt ingericht dat u gevonden wordt op deze gewenste tref- of zoek-woorden leidt dit tot consistent verkeer (ook in de toekomst) op die specifieke zoekterm, zodat er een stroom van potentiële klanten ontstaat zonder verdere inspanningen. Er zijn maar weinig marketingkanalen die hetzelfde kunnen zeggen.

  • Uw concurrenten doen het

Als uw branche producten en/of diensten heeft die online worden gezocht, dan heeft u zeker concurrenten die al bezig zijn met SEO. En let op: met de juiste extensie.
Als u uw bedrijf wilt laten groeien en wilt zijn waar gebruikers en potentiele klanten zoeken, dan moet u ook investeren in SEO-diensten. Het is echt de enige manier om op lange termijn te concurreren, tenzij mensen om een of andere reden gaan stoppen met het gebruik van het internet om te zoeken naar hun wensen. Maar dat zie ik vooralsnog niet snel gebeuren.

  • Verbeterde gebruikerservaring en gebruiksvriendelijkheid

Wanneer mensen uw website bezoeken, wilt u natuurlijk dat ze een positieve ervaring hebben omdat het bezoek een directe correlatie brengt met de perceptie op uw bedrijf. Voor een succesvolle SEO campagne is de gebruikerservaring en algemene bruikbaarheid een belangrijk aandachtspunt. Google heeft duidelijk gemaakt met haar algoritmes dat ze sites belonen met hogere ranking wanneer u gebruikers een betere algemene ervaring biedt. Laat mensen genieten van het bezoek van uw website.

  • Verkopers slapen en krijgen vrije tijd, uw website niet.

Het mooie van SEO is dat je bij het rangschikken voortdurend zichtbaar bent voor potentiële klanten, en in staat bent om dag en nacht verkeer te ontvangen.
Verkopers, accountmanagers, medewerkers binnendienst moeten aangestuurd en gemotiveerd worden. Moeten slapen, pauzes nemen, vakanties nemen, enz. Een goed lopende SEO campagne is een leads/verkoop genererende machine, die 24/7 doorloopt zonder aan kracht in te boeten.

  • Onderdeel van de totale marketingmix

Elk succesvol bedrijf heeft veel verschillende marketingkanalen, actief op een bepaald moment. SEO is een perfecte aanvulling voor andere marketingkanalen en zou daar altijd deel van moeten uitmaken.

  • Aandrijver van offline verkoop

Uit onderzoek van Accenture blijkt dat 88% van de consumenten online zoekt voordat ze in de winkel kopen. Als u niet wordt gevonden tijdens hun zoekproces, dan wordt u zelfs niet eens in aanmerking genomen voor die specifieke aankoop.

  • Goed meetbaar

SEO is zeer goed meetbaar. Met behulp van Google Analytics kunt u zien hoeveel verkeer er is en hoe dat zich verhoudt tot de doelen die specifiek met organisch zoeken te maken hebben. Daarnaast is het mogelijk om de Google Search Console te gebruiken om de exacte trefwoorden te zien die het verkeer aansturen. Dit is zeer waardevolle informatie die u in staat stelt om nog succesvoller te zijn.
Ook bij het formuleren van een online marketing plan (waar de SEO-technieken een onderdeel van vormen) vinden wij dat er gewerkt moet worden met performance indicatoren. Meten is weten.

  • Verlaagt de acquisitiekosten

SEO verkeer is gratis. De mogelijkheid om consequent gericht verkeer naar uw website te leiden zal ontegenzeggelijk uw leads en verkopen verhogen.  De wijze van leads genereren tegen vrijwel geen kosten, zullen uw acquisitiekosten voor uw organisatie drastisch verminderen, waardoor de winstgevendheid van uw bedrijf kan verbeteren.

  • Hoe wordt er thans gewinkeld

Volgens Internet Live Stats verwerkt Google meer dan 40.000 zoekopdrachten per seconde, wat neerkomt op ongeveer 3,5 miljard zoekopdrachten per dag. Binnen die zoekopdrachten zijn uw klanten!
De nieuwe klant gebruikt Google (maar ook Bing etc.) om onderzoek te doen, en om te zien, wat u te bieden heeft.

  • Gebruikers in alle stadia van de sales-funnel zijn benaderbaar

Het creëren van content en het optimaliseren van content voor de verschillende stappen in de sales-funnel verhoogt de kans dat u gekozen wordt als het tijd is voor de klant om te beslissen.
U kunt SEO gebruiken om veel gestelde vragen te tonen die een gebruiker in de bewustzijnsfase kan stellen. U kunt ook case studies of andere vormen van nuttige SEO-content maken tijdens de beslissingsfase.
Aan het einde van het verkoopproces kunt u ook offerte pagina’s, coupons, en andere verkoop gerichte items, die helpen met de aankoopfase, maken.

  • Autoriteit in uw branche

Niet alleen zorgt het feit van uw hogere positie in de SERP’s, dat gebruikers het gevoel krijgen dat u een van de beste opties bent, maar het schrijven van educatieve content op een continue basis zal uw merk ook positioneren als een autoriteit in uw branche.

  • Waar de meeste kliks worden gemaakt

85% van alle klikken vinden plaats op organische lijsten. Betaald adverteren maakt slechts 15% van de totale clickshare voor een trefwoord uit. U zou moeten zijn waar de clicks zijn!

  • Zorgt voor een positieve online reputatie

Uw online reputatie heeft een directe invloed op het succes van uw bedrijf. We hebben al vastgesteld dat uw klanten zich daar bevinden. Een bedrijf dat actief werkt aan SEO heeft de mogelijkheid om tot op zekere hoogte hun merkreputatie online te controleren.

  • Zorgt voor correcte informatie van uw bedrijf op het web

Een van de belangrijkste rangschikkingsfactoren in uw lokale omgeving is de consistentie van uw bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer (NAW-gegevens). Hoe meer een tegenstrijdige naam, adres of telefooninformatie op het web over uw bedrijf, hoe moeilijker het voor Google is om te weten welke gegevens te vertrouwen.
Door lokale SEO uit te voeren wordt dit probleem opgelost en ongeacht waar uw potentiële klanten zich bevinden, zorgt u ervoor dat zij de juiste informatie vinden om contact met u op te kunnen nemen.

  • Er is een voorkeur bij het zoeken voor niet betaalde vertoningen

Volgens gegevens van Business 2 Community wordt voorspeld dat bedrijven in 2020 ongeveer 79 miljard dollar zullen uitgeven aan SEO. Daarnaast zal het aantal pure “Google”-zoekopdrachten verder toenemen.

  • SEO kan u helpen om een blijvende relatie met uw klanten te onderhouden

Als uw bedrijf producten of diensten aanbiedt waarbij gebruikers zoekopdrachten intypen om informatie te vinden, dan hebben ze ook hulp nodig bij het vinden van antwoorden op vragen over deze producten en diensten. Het creëren van inhoud om de vragen van uw doelgroep te helpen te beantwoorden, helpt u om een voortdurende relatie met uw potentiële klanten te onderhouden.

  • SEO informeert

De vragen die het verkeer naar uw bedrijf sturen, geven inzicht op hetgeen van invloed kan zijn op de verschillende soorten producten en/of diensten die u aanbiedt.

  • SEO stelt u gelijk met grote concurrenten

Het is moeilijk voor MKB en kleinere bedrijven om te concurreren tegen kolossen als bijvoorbeeld Bol.com. Maar SEO kan hier het speelveld verkleinen. Een grotere organisatie met bureaucratie moet namelijk concurreren met een kleiner flexibel bedrijf, dat zich specifiek kan richten op langere staartsleutelwoorden.

  • Mensen negeren betaalde advertenties

Slechts 15% van het totale verkeer voor een trefwoord gaat naar de betaalde advertenties. Mensen zijn zo vertrouwd met Google en ze begrijpen wat een advertentie is en wat niet.
Het lijkt er steeds meer op dat mensen hoog gerankte sites zonder advertenties hoog waarderen.

  • Duurzaamheid

Als we het goed doen, kan SEO een groot deel van de duurzaamheid voor een bedrijf brengen. Bij het rangschikken van termen, die gekwalificeerd verkeer naar een website brengen, genereert u op uw beurt leads en verkoop. Handhaving van deze positie, terwijl het bouwen van nieuwe mogelijkheden voor uw website zorgt voor een consistente vernieuwde doorstroming van verkeer, laat uw bedrijf groeien.

  • Doelgericht verkeer

Het mooie van SEO, in tegenstelling tot andere, meer traditionele vormen van marketing, is dat u in staat bent om zeer gericht verkeer te genereren. De mogelijkheid om hoog op de resultatenpagina te verschijnen voor een specifieke dienst die u aanbiedt is goud.
Een gebruiker is online gegaan, heeft iets met betrekking tot uw bedrijf ingetypt en heeft vervolgens op uw vermelding geklikt. Op dit punt is de potentiele klant dus veel gerichter dan wanneer u tv-reclame of een direct mail campagne zou opzetten.

  • Lokaal, regionaal, nationaal,….Het maakt niet uit…

Stel je voor dat je radio- of tv-advertenties moet kopen in alle verschillende markten waar je producten/diensten aanbiedt. De kosten zouden fors en hoog zijn. Met SEO heb je de mogelijkheid om effectief te bereiken wat voor publiek je wilt. Geen enkel ander reclamemedium biedt dezelfde combinatie van betaalbare, effectieve mogelijkheden als SEO.

  • Afsluitend

Er zijn meer redenen waarom SEO belangrijk is en voor de meeste bedrijven moet worden overwogen.

Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.