Conversion Rate Optimization

Conversion Rate Optimization (CRO), ook wel conversieoptimalisatie genoemd, is een methode die de data en de feedback van gebruikers gebruikt om het resultaat van een website te verbeteren. ‘Conversie’ staat voor het omzetten van bezoekers naar kopende klanten.

Een conversie kan het bestellen of kopen van een product zijn, maar ook het afnemen van een dienst, aanmeldingen voor een nieuwsbrief, het invullen van een contactformulier, het aanvragen van informatie of het downloaden van een whitepaper. ‘Optimalisatie’ staat voor het optimaliseren (verbeteren) van de website om te zorgen dat bezoekers gaan converteren.
CRO is dus het verbeteren van het conversieratio op basis van A/B testing en hypotheses waardoor bezoekers meer aankopen, downloads of andere doelen voltooien.

cro

Bij Oyit bestaat het CRO-traject uit een continu proces van 4 stappen:

  1. Strategie en doelen stellen
  2. Analyseren
  3. Verbeteren en testen
  4. Evalueren en implementeren

1. Strategie en doelen stellen

Conversie optimalisatie begint bij het definiëren van de ultieme online strategie. Het maken van de blauwdruk van je website. Een slimme online strategie heeft altijd te maken met keuzes maken. Want wat je vooral wilt, is dat nieuwe bezoekers overtuigd raken van jouw aanbod. Wat laat je dan prominent zien? En wat niet (of minder)?

De ingrediënten van deze online blauwdruk(strategie) gaan onder andere over: doelgroepen, aanbod, onderscheidend vermogen en positionering. Je wil je online zo manifesteren dat een nieuwe bezoeker kiest voor jouw bedrijf. Een optimale eerste indruk en zo min mogelijk drempels (conversie lekken) laten hem / haar converteren!

We beginnen daarom met:

  • Een intakegesprek om een beeld te vormen van de doelgroep en de vraagstelling
  • En het opstellen van smart doelstellingen en KPI’s

Het is belangrijk dat je website zelf direct het verhaal vertelt. Dat is waar een slimme positionering conversie optimalisatie raakt. 

  • In welk segment ben je werkzaam?
  • Welk probleem wordt er opgelost?
  • Waarom biedt jouw bedrijf de beste oplossing?
  • Hoe ziet de ideale doelgroep / klant eruit?
  • Wat zijn de belangrijkste USP’s?

De hoogte van een conversiepercentage is niet alleen afhankelijk van de online effectiviteit. Ieder verkeerskanaal heeft zo zijn eigen conversiepercentage. Doorgaans is het organische verkeer het meest kwalitatief. En dan is het wel handig dat je website op de juiste trefwoorden (of combinaties) gevonden wordt. 
Blinkt jouw website qua SEO niet uit, dan is dit een gemiste kans. Inzetten op de juiste zoekwoorden, de juiste technische SEO-instellingen, waardevolle SEO-content en nieuwe SEO-functionaliteiten zorgen ervoor dat het meest kwalitatieve kanaal groeit.

2. Analyseren

Waar gaat het mis, waarom gaat het mis en hoe kan het beter?

  • Oyit brengt de knelpunten van jouw webwinkel of website in kaart met behulp van Hotjar Web Analytics en Goolge Analytics.
    En we bepalen met welke verbeteringen van de website de meeste (conversie) winst behaald kan worden
  • Oyit bestudeert en analyseert het gedrag van bezoekers via alle devices
  • Oyit analyseert jouw webwinkel of website op usability en persuasion in een Expert Review.
  • Afhankelijk van de doelstellingen zet Oyit meer gerichte analyses in, zoals online enquêtes of User Testing
  • Het resultaat is altijd een praktische lijst van verbeterpunten op basis van low effort/high impact

Los van de creatie van de ultieme eerste indruk, is het zaak om mogelijke conversie lekken (drempels) zo veel mogelijk te dichten.

  • Laadsnelheid: Dit is vaak een potentieel irritatiepunt. Dit verhelpen is ook goed voor organische vindbaarheid: een snelle website positioneert beter. 
  • Te lange teksten: Online lezen is veel vluchtiger. Zijn teksten te lang, dan haakt men sneller af.
  • Slordig design: Wanneer je inzet op conversie optimalisatie, wil je niet dat bezoekers afhaken vanwege een inconsistent, slecht geïmplementeerd design.
  • Te commercieel: Kijk uit met het gebruik van pop-ups en automatische berichten.
  • Transparantie: Veel bezoekers hechten er waarde aan te weten wie erachter zit. Als deze informatie te summier is, kan dit snel een reden zijn om af te haken.
  • Actueel: Wanneer je data gebruikt, zorg dan dat je actueel blijft.
  • Verplichte velden: Conversie stimuleren is het makkelijk maken om te reageren. Wanneer formulieren te lang zijn of velden verplicht, creëer je daarmee een drempel. 

3. Verbeteren en testen

Testen van verbeteringen: meten is weten

  • Op basis van de bevindingen wordt een conversie-verhogend design voorstel gemaakt
  • Met een A/B- of Multivariatie test kunnen één of meerdere varianten getest worden

4. Evalueren en implementeren

De resultaten worden direct geëvalueerd en gerapporteerd
Oyit levert met het welbekende motto, meten is weten, een rapportage over hoe de wijzigingen geïmplementeerd moeten worden op de website.

cro

Oyit, uw SEO specialist