Google rankingsfactoren (anno 2019)

Google gebruikt meer dan 200 verschillende rangschikkingsfactoren in hun algoritme.

Oyit Consultancy heeft deze voor u op een rijtje gezet.

Een aantal factoren zijn bewezen, sommige zijn controversieel, andere zijn SEO nerd speculaties, maar allemaal belangrijk om rekening mee te houden voor de goede ranking.

spatiespas

google rankingsfactoren door oyit consultancy

De factoren zijn ingedeeld in de volgende groepen:

Domein factoren

Website factoren

Gebruikers factoren

Speciale algoritme regels

Merk factoren

Social media factoren

On-page webspam factoren

Off-page webspam factoren

spatie

Domein factoren

  • Leeftijd van de website

Een van de criteria die Google hanteert om een website te rangschikken is de leeftijd van de domeinnaam. Oudere websites (en domeinnamen) zijn over het algemeen stabieler dan nieuwere websites en bieden volgens Google meer geloofwaardigheid. Houdt hier rekening mee bij het aanbrengen van wijzigingen.

  • Zoekwoord in de domeinnaam

Het kiezen van het juiste zoekwoord (trefwoord) is een van de belangrijke instrumenten om veel web-verkeer te creëren. Zoekwoorden moeten altijd gerelateerd zijn aan het product of de diensten die je aanbiedt. Een goed zoekwoord helpt om je website hoog te ranken, en ook om de algemene SEO te stimuleren.

zoekwoord in domein naam
  • Zoekwoord als eerste woord in het domein

Een domein dat vooraan begint met het zoekwoord heeft een groot voordeel ten opzichte van sites die of niet dat zoekwoord in hun domein hebben of het zoekwoord in het midden of einde van hun domein hebben staan.

  • De duur van de registratie van het domein

Een domein met een registratie tot ver in de toekomst kan rekenen op een hogere ranking bij Google. Google stelt dat waardevolle (legitieme) domeinen vaak enkele jaren vooruit worden betaald, terwijl (illegale) domeinen zelden langer dan een jaar worden gebruikt. Daarom denkt Google de datum waarop een domein in de toekomst afloopt, te kunnen gebruiken om de legitimiteit van een domein te voorspellen.

  • Zoekwoord in sub-domein

Het gebruik van zoekwoorden in een sub-domein helpt bij het optimaliseren van de pagina- URL-structuur. Goed gebruik van sub-domeinen kunnen je helpen een gebruiksvriendelijke en gemakkelijk te navigeren website te creëren.

zoekwoord in subdomein door oyit consultancy

Google waardeert het als het zoekwoord voorkomt in het domeinnaam en sub-domeinen.

  • Domein eigendomsgeschiedenis

Een site met eigendomswijzigingen kan Google er toe zetten om de geschiedenis van de site te “resetten” en links naar het domein te negeren. Houdt hier rekening meer als u een domeinnaam overneemt.

  • Exact Match Domain (EMD)

Exact Match Domains, afgekort EMD’s, zijn domeinnamen die een exacte zoekterm of combinatie daarvan in hun domeinnaam hebben. Hiermee is het mogelijk om snel op concurrerende zoektermen te ranken. Google Exacte Match Domeinen kunnen je dus een lichte voorsprong geven.

  • WHOIS-gegevens

De WHOIS-gegevens van een domeinnaam bevatten alle algemene informatie over een domeinnaam. Dit betreft onder meer de beschikbaarheid van een domeinnaam, de partij waarbij de domeinnaam is geregistreerd en de contactgegevens van de administratieve contactpersoon, de technische contactpersoon en de rechtmatige eigenaar.

Is deze informatie verdekt of minder beschikbaar gemaakt zal dit leiden tot een slechtere ranking, omdat Google verdekte informatie als ‘verdacht’ beschouwd.

  • Gestrafte WHOIS-eigenaar

Als Google een bepaalde WHOIS-eigenaar als spammer heeft identificeert zal Google andere sites van deze persoon onder de loep nemen en indien nog maatregelen treffen.

  • Extensie van de site

Google bepaalt (onder andere) aan de hand van jouw domeinextensie voor welke locatie de website geschikt is. Verrassend is het dus niet dat een .nl extensie in Google.nl vaak beter scoort dan andere land specifieke domeinen.

Naast de domeinextensie kijkt Google ook naar; de taal van de content, herkomst van de backlinks, herkomst van de directe traffic, locatie van de server, hreflang tags en waarschijnlijk nog een aantal zaken om te bepalen op wie jouw content gericht is.

google rankingsfactoren door Oyit Consultancy

Pagina factoren

  • Zoekwoord in de Titel tag

De Titel tag is zichtbaar in de titelbalk en tabblad van je browser en is de naam van de webpagina. Google gebruikt de Titel tag in de zoekresultaten (ze worden met blauwe letters getoond). Ook zie je de Titel tag als je een webpagina toevoegt aan je favorieten of als je een pagina deelt met social media.

google positie door Oyit Consultancy

De Titel tag is een belangrijke factor als je goed wilt scoren op Google, schrijf daarom voor iedere webpagina een unieke titel, waarmee direct het onderwerp van de pagina duidelijk is. De titel moet relevant zijn en moet de zoekwoorden bevatten waarop je gevonden wilt worden. Het liefst met aanverwante zoektermen. Deze zoekwoorden moeten ook in de tekst voorkomen van je artikel op de betreffende webpagina.

  • Titel tag beginnend met je zoekwoord

Titel tags (Title Tags) die beginnen met een trefwoord  hebben de neiging om beter te presteren dan titel tags met het zoekwoord tegen het einde van de tag.

  • Zoekwoord in Beschrijving tag

De Beschrijving tag (Description tag) kan invloed hebben op de click-through-rate, en dat is een belangrijke ranking factor.

De doorklikratio (CTR) geeft de verhouding weer van het aantal mensen de website ziet (vertoningen) en het aantal mensen dat ook daadwerkelijk naar de website doorklikt (bezoekers).

Meta description tage by Oyit Consultancy

  • Zoekwoord in de H1-tag

De H1-tag (header tag) wordt meegegeven aan de hoofdkop van de tekst. Wanneer je het belangrijkste zoekwoord in de titel (header) zet, zorgt dit ervoor dat Google je pagina snel linkt aan het betreffende zoekwoord, waardoor de kans groot is dat je hier beter op gaat ranken.

  • TF-IDF

TF-IDF (Term Frequency – Inverse Document Frequency) is een wegingsfactor die aangeeft hoe vaak een woord of een woordcombinatie voorkomt in een tekst, ten opzichte van het gebruik van dezelfde woorden in andere teksten.

Inverse Document Frequency bepaalt de relevantie van het woord of de woordcombinatie in meerdere teksten over hetzelfde onderwerp.

Het is verstandig deze wegingsfactor te gebruiken bij het optimaliseren van je website. Het geeft je niet alleen de tools in handen om jouw zoekwoord in de juiste mate te verwerken in je tekst, het geeft je ook de mogelijkheid om de juiste zoekwoord-combinaties en zoekwoord-variaties in de juiste verhouding toe te passen om jouw pagina uniek te maken ten opzichte van je concurrenten.

  • Lengte van de inhoud

De lengte van de inhoud is gecorreleerd aan de SERP-positie.

SERP (Search Engine Results Page) is de pagina die een Google toont wanneer er een zoekopdracht is ingegeven. De zoekmachine streeft er naar om de SERP zo relevant mogelijk te maken gebaseerd op de zoekopdracht.

Pagina’s met uitvoerige content van meer dan 2000 woorden krijgen hogere ranking dan pagina’s waarvan de content meer summier is.

  • Inhoudsopgave

Het gebruik van een gelinkte inhoudsopgave (bijvoorbeeld een XML-site map) helpt Google om de inhoud van je pagina beter te begrijpen. Het kan ook resulteren in sitelinks en verbetert hiermee de ranking.

XML sitemap

  • Zoekwoord dichtheid

Hoewel niet zo belangrijk als vroeger, kan Google de het aantal keren dat het zoekwoord wordt gebruikt, gebruiken om het onderwerp van een webpagina te bepalen. Maar het teveel gebruiken van het zoekwoord is weer schadelijk.

  • LSI zoekwoorden

LSI (Latente Semantisch Index) zoekwoorden helpen zoekmachines een betekenis te ontlenen aan woorden die meer dan één betekenis hebben (bijvoorbeeld: Apple het computerbedrijf versus Apple het fruit). De aanwezigheid/afwezigheid van LSI fungeert als een inhoudelijk kwaliteitssignaal.

  • LSI zoekwoorden in Titel tag en Beschrijving tags

Net als bij de inhoud van een webpagina, helpen LSI-zoekwoorden in een pagina Google waarschijnlijk bij het onderscheiden van woorden met meerdere mogelijke betekenissen. En fungeert dus als een relevantie-signaal.

  • Diepgang

Er is een correlatie tussen de diepgang van de onderwerpdekking en de Google-ranglijst. Daarom hebben pagina’s die elke invalshoek bestrijken waarschijnlijk een voordeel ten opzichte van pagina’s die slechts een deel van een onderwerp behandelen.

  • Pagina laadsnelheid via html

Zowel Google als Bing gebruiken je paginasnelheid als rangschikkingsfactor. Spiders van zoekmachines kunnen de snelheid van je site vrij nauwkeurig schatten op basis van de HTML-code van uw pagina. De laadtijd van je site is de belangrijkste statistiek. Dit is wat feitelijk telt voor gebruikerservaring en voor SEO.

 Oyit Consultancy laadsnelheid

  • Pagina laadsnelheid via Chrome

Google gebruikt ook Chrome-gebruikersgegevens om een betere grip te krijgen op de laadtijd van een pagina. Op die manier kunnen ze meten hoe snel een pagina daadwerkelijk wordt geladen voor gebruikers.

  • AMP

AMP (Accelerated Mobile Pages), afkomstig uit het Google kamp, biedt een open framework, om door middel van codes webpagina’s te optimaliseren voor mobiel met als doel de gebruikersvriendelijkheid te verbeteren.

AMP websites worden gepusht in de zoekresultaten doordat ze in een carrousel getoond worden boven de andere zoekresultaten.

  • Entiteit

Komt de inhoud van een pagina overeen met de ‘entiteit’ die een gebruiker zoekt, dan kan die pagina een boost krijgen voor de rangschikking van dat trefwoord.

Websites moeten dus technisch worden voorzien van door machines leesbare kenmerken. Het in kaart brengen van de entiteiten maakt het voor de zoekmachine eenvoudiger zoekresultaten te personaliseren en te verrijken, met een hogere conversie als resultaat.

  • Google Hummingbird

Met Hummingbird is Google in staat om menselijke vragen te begrijpen en gebruikt Google lokale indicatoren (zoals IP-adres, gebruikersgegevens en eerdere zoekopdrachten) om ook zoveel mogelijk lokale zoekresultaten te geven. Wanneer je in Wageningen achter de computer zit en je zoekt op “thais restaurant”, dan ziet Google aan jouw IP-adres dat je in Wageningen zit en zal Google je zoekresultaten geven van Thaise restaurants bij jouw in de buurt.

Google algoritme

  • Dubbele inhoud

Identieke inhoud op dezelfde site (zelfs licht gewijzigd) kan een negatieve invloed hebben op de zichtbaarheid van een site in de zoekmachine.

  • rel=”canonical”

Wanneer je website meerdere pagina’s bevat met vergelijkbare content, wordt dit door Google al snel gezien als duplicate content.

Om te vermijden dat Google dergelijke pagina’s als duplicate content ziet, kun je een van deze pagina’s als canonical-versie aanwijzen zodat de zoekmachine weet welke pagina het origineel is en geïndexeerd moet worden.

  • Afbeelding optimalisatie

Door afbeeldingen te optimaliseren kunt je een grote hoeveelheid bytes besparen en de gebruiksvriendelijkheid van je website aanzienlijk verbeteren en daarmee een betere ranking creëren.

Beeldoptimalisatie is zowel een kunst als een wetenschap: een kunst omdat er geen definitief antwoord is op de vraag hoe je een afbeelding het beste comprimeert, en een wetenschap omdat er veel goed ontwikkelde technieken en algoritmen bestaan waarmee de omvang van afbeeldingen aanzienlijk kan worden verkleind.

  • Google Caffeine

De Google Caffeine update (8 juni 2010) geeft de voorkeur aan recent gepubliceerde of bijgewerkte inhoud, vooral voor tijdgevoelige zoekopdrachten. Om het belang van deze factor te benadrukken, toont Google de datum van de laatste update van een pagina voor bepaalde pagina’s.

Google Caffeine

Het gaat hierbij om de snelheid van twee kanten: aan de ene kant worden zoekresultaten 50% sneller verzameld en weergegeven, aan de andere kant worden webpagina’s ook sneller geïndexeerd door Google.

  • Inhoudelijke updates

Het regelmatig updaten van je website is goed voor zowel bezoekers als SEO. Het doel van Google en consorten is namelijk de best mogelijke zoekresultaten tonen. Dit leidt tot meer gebruikers en meer advertentie-inkomsten.

Lever jij waardevolle content dan ben jij extra interessant voor Google. Je biedt wat mensen zoeken en levert de zoekmachine tevreden gebruikers op. Zoekmachines belonen deze kwaliteitssignalen. Je verschijnt hoger in Google.

  • Historische pagina-updates

Hoe vaak je pagina in de loop van de tijd is bijgewerkt vertelt Google iets over de nieuwswaarde en actualiteit. De frequentie van pagina-updates speelt ook een rol in de algoritmes van Google.

  • De positie van het zoekwoord

Het hebben van een zoekwoord dat verschijnt in de eerste 100 woorden van de inhoud van een pagina blijkt een veelzeggend relevantie signaal voor Google.

Google rankingsignalen

  • Zoekwoorden in H2, H3 Tags

Als een zoekwoord voorkomt in een tussenkop, H2-, H3- en H4-tags, speelt dit ook mee in de relevantie van de pagina. Het wordt wel als een veel zwakker signaal gezien dan wanneer het voorkomt in een Titel- of H1-tag.

  • Kwaliteit van uitgaande links

Het linken naar sites met grote autoriteit en naar sites van overheden helpt bij het sturen van vertrouwenssignalen naar Google.

  • Hilltop algoritme

Het doel van het Hilltop-algoritme is om gezaghebbende webpagina’s te identificeren en te rangschikken, het gaat hier dan om deskundige pagina’s, expert pagina’s en gezaghebbende pagina’s.

authority pages
  • Grammatica en spelling

Spel- en grammaticafouten hebben een negatieve invloed op je zoekmachine-optimalisatie, omdat Google dit ziet als een teken van lage kwaliteit.

Als er (spel)fouten in links of in de code van een website staan, wordt de waardering van Google nog lager. Fouten in links kunnen voor gebroken links zorgen (waar Google niet blij van wordt) en fouten in de code maken de website kwetsbaar voor hackers en bots (iets waar Google al helemaal niet blij mee is). Het controleren van de spelling en grammatica is erg dus belangrijk.

  • Gesyndiceerde inhoud

Sommige site-eigenaren gebruiken syndicatie als enige type van promotie. Het verspreiden van dezelfde content over meerdere websites of social media kanalen kan soms goed werken. Maar zorg ervoor dat je niet content dat je op je eigen site hebt gepubliceerd, op grote schaal verspreidt. Want dat kan leiden tot lagere of zelfs geen indexering.

  • Mobilegeddon

De aankondiging van ‘Mobilegeddon’ zorgde in 2015 voor nogal veel ophef. Het algoritme is 12 mei 2016 ge-update en stelt de zoekmachine in staat om de rangschikking van mobiele websites in de (mobiele) zoekresultaten apart te behandelen. Een goed werkende mobiele versie van je website is een onmisbare factor.

Mobilegeddon
  • Mobile first index

De mobile-first index zorgt ervoor dat de inhoud van je mobiele site de hoogste prioriteit krijgt. De content van je desktopversie is secundair geworden. Bedrijven die dus nu investeren in de mobiele versie van de website zullen ‘automatisch’ in de toekomst een voorsprong hebben.

  • ‘Verborgen inhoud’ op mobiele apparaten

Verborgen inhoud op mobiele apparaten kan niet geïndexeerd worden (of minder zwaar wegen versus volledig zichtbare inhoud.

  • Handige ‘Aanvullende inhoud’

Volgens een inmiddels openbaar geworden Google Rater Guidelines Document is nuttige aanvullende inhoud een indicator voor de kwaliteit van een pagina (en dus voor de Google-ranking). Voorbeelden hiervan zijn valutacalculatoren, leenrentecalculatoren en interactieve recepten.

  • Inhoud verborgen achter de tabbladen

Als gebruikers op een tabblad moeten klikken om een deel van de inhoud van je pagina te zien, heeft Google aangegeven dat deze inhoud “mogelijk niet wordt geïndexeerd”.

  • Aantal uitgaande links

Uitgaande links (Outbound Links) zijn zeker belangrijk voor SEO. Niet per se voor je eigen SEO, maar voor SEO in de meest algemene zin. Zij helpen je omgeving (bijvoorbeeld  je relaties, je leveranciers of je klanten).

Uitgaande links
  • Multimedia

Multimedia als afbeeldingen, video’s en andere multimedia-elementen kunnen fungeren als een signaal voor de kwaliteit van de inhoud. Er is een duidelijke correlatie gevonden tussen multimedia en ranking.

  • Aantal interne koppelingen

Het aantal interne koppelingen die naar je eigen pagina’s wijzen geeft het belang ervan aan ten opzichte van andere pagina’s op de site (meer interne links=belangrijker).

Door interne links te gebruiken kunnen zoekmachines meer inhoud van de website ontdekken. zelfs als deze pagina’s geen backlinks hebben.

Bovendien zegt het aantal interne links naar pagina’s iets over de hiërarchie en belangrijkheid van de pagina’s. Hoe meer links naar een bepaalde pagina verwijzen, hoe belangrijker deze pagina volgens Google is.

  • Kwaliteit van de interne links

Interne links (die naar een eigen pagina leiden) van gezaghebbende pagina’s op het domein, hebben een sterker effect dan pagina’s zonder of met een lage pagina ranking.

  • Broken links

Het hebben van (te veel) gebroken links op een pagina kan een teken zijn van een verwaarloosde of verlaten site. Het Google Rater Guidelines Document gebruikt gebroken links om de kwaliteit van een homepage te beoordelen.

Broken links

Het is zaak om dus regelmatig je links te controleren op geldigheid.

  • Leesniveau

Google schat het leesniveau van webpagina’s in. Korte zinnen (minder dan 20 woorden) zonder moeilijke woorden verhogen de leesbaarheid. Het gebruik van overgangswoorden verhoogt de leesbaarheid, alsmede een passieve stem, variatie in zinnen en korte paragrafen.

  • Affiliate links

Affiliate links (links die aan een adverteerder doorgeven via welke marketingpartner, de affiliate, een verkoop heeft plaatsgevonden) zelf zullen waarschijnlijk geen schade toebrengen aan je ranking. Maar als je er (te) veel van hebt, zal het algoritme van Google aandacht besteden om te bezien of je geen “dunne affiliate site” bent.

  • HTML-fouten/W3C-validatie

Veel HTML-fouten of slordige codering kan een teken zijn van een slechte kwaliteit van de site. Hoewel controversieel, denken velen in SEO dat een goed gecodeerde pagina wordt gebruikt als een kwaliteitssignaal.

  • Domein Autoriteit

Een pagina op een gezaghebbend domein zal hoger scoren dan een pagina op een domein met minder gezag.

Domein authoriteit
  • Pagina ranking

Een identieke pagina op een site met een goede ranking (autoriteit) zal een hogere ranking vertonen dan op een site met een slechte ranking.

  • URL lengte

Te lange URL’s kunnen de zichtbaarheid van een pagina in de zoekmachine schaden. In feite hebben verschillende branchestudies aangetoond dat korte URL’s in de zoekresultaten van Google vaak een klein voordeel hebben in de zoekresultaten.

  • URL pad

Een pagina dichter bij de startpagina kan een lichte autoriteit boost krijgen ten opzichte van pagina’s die diep begraven liggen in de architectuur van een site.

  • Menselijke redacteuren

Hoewel nooit bevestigd, heeft Google een octrooi aangevraagd voor een systeem dat menselijke redacteuren in staat stelt de SERP’s te beïnvloeden.

Tot op heden heeft Google vertrouwd op automatisering, maar de toekomst zal een mix van automatisering en menselijke intelligentie brengen.

  • Pagina categorie

De categorie waarop je pagina verschijnt, is een relevant signaal. Een pagina die deel uitmaakt van een nauw verwante categorie kan een relevantie boost krijgen in vergelijking met een pagina die onder een niet-verwante categorie is geplaatst.

  • WordPress Tags

Tags in WordPress vormen een specifiek relevantie signaal. En zijn in deze relevant voor ranking.

  • Trefwoord in URL

Je trefwoord in URL is een relevant signaal. Een vertegenwoordiger van Google noemde dit onlangs “een zeer kleine rangschikkingsfactor”. Maar een rangschikkingsfactor is wel een factor van belang.

Keyword in URL
  • URL-string

Een querystring ( of Uniform Resource Locator string) wordt meestal gebruikt om bepaalde parameters mee te geven aan de URL, zoals de zoektermen van een zoekactie. De categorieën in de URL-string worden gelezen door Google en kunnen een thematisch signaal geven aan waar een pagina over gaat. Een URL string ziet er extra relevant uit voor de gebruiker, waardoor de kans op een klik vergroot wordt.

vriendelijke URL
  • Referenties en bronnen

Het citeren van referenties en bronnen, zoals bijvoorbeeld onderzoek documenten, kan een teken van kwaliteit zijn. In de kwaliteitsrichtlijnen van Google staat dat beoordelaars bij het bekijken van bepaalde pagina’s een oogje in het zeil moeten houden voor bronnen als: “Dit is een onderwerp waar expertise en/of gezaghebbende bronnen belangrijk zijn….”. Google heeft echter ontkend dat ze externe links gebruiken als een rangschikkingssignaal.

  • Opsommingstekens en genummerde lijsten

Opsommingstekens en genummerde lijsten helpen je inhoud voor lezers op te splitsen, waardoor de tekst gebruiksvriendelijker worden. Google is het daar waarschijnlijk mee eens en geeft de voorkeur aan inhoud met opsommingstekens en nummers.

  • Prioriteit van de pagina in de sitemap

Een sitemap is een lijst van alle pagina’s op je website welke de zoekmachine kan gebruiken om je website te crawlen. Het helpt zoekmachines de structuur van je website te bepalen. De prioriteit die aan een pagina wordt gegeven via het sitemap.xml bestand kan de ranking beïnvloeden.

  • Uitgaande links

Uitgaande links zullen worden bekeken of ze geplaatst zijn in originele inhoud van hoge kwaliteit. Uitgaande links zijn op deze wijze slechts zo goed als het stuk waarin ze zich bevinden.

  • Andere zoekwoorden

Als je pagina voor verschillende andere zoekwoorden wordt gerangschikt, geeft dit Google een teken van kwaliteit. En zal de pagina hoger ranken.

  • Pagina leeftijd

Hoewel Google de voorkeur geeft aan nieuwe inhoud, kan een oudere pagina die regelmatig wordt bijgewerkt, beter presteren dan een nieuwere pagina.


on-page SEO factoren
  • Gebruiksvriendelijke indeling

Volgens de kwaliteitsrichtlijnen van Google is bij kwalitatieve webpagina’s is de structuur en de belangrijkste content en direct en duidelijk zichtbaar. Hetgeen leidt tot gebruikersvriendelijkheid en beter ranking.

  • Geparkeerde domeinen

Met een Google-update uit 2011 is de zichtbaarheid van geparkeerde domeinen in de resultaten teruggeschroefd.

Geparkeerde domeinen hebben geen eigen website, maar verwijzen naar een andere bestaande website.

  • Nuttige inhoud

Het is aannemelijk dat Google onderscheid maakt tussen kwaliteit en nuttige inhoud. Kwalitatieve content is niet altijd nuttig. Een wetenschappelijk onderzoek met jargon zal namelijk niet door iedereen makkelijk verwerkt worden. Probeer voor een hoge Google ranking, goed leesbare korte zinnen te gebruiken zonder teveel moeilijke woorden of vaktermen.

Google ranking algoritme


Website factoren

  • Unieke en waardevolle inhoud

Waardevolle en uniek inhoud wordt door Google zeer gewaardeerd. Google heeft verklaard sites bestraffen die niets nieuws of nuttigs toevoegen, vooral dunne affiliate sites. Zorg dus voor eigen originele nieuwe inhoud.

  • Contact gegevens

Google geeft de voorkeur geven aan sites met “de juiste hoeveelheid contactgegevens”. Zorg ervoor dat uw contactgegevens overeenkomen met uw WHOIS-informatie.

Sites met een contactpagina hebben een streepje voor.

  • Betrouwbaarheid

Betrouwbaarheid van een domein (TrustRank) is een enorm belangrijke rangschikkingsfactor. En een onlangs ingediend Google Patent met de titel “Search resultaat ranking based on trust”, lijkt dit te ondersteunen.

De betrouwbaarheid van je domein wordt ook gemeten met het aantal links dat van je domein is verwijderd door hoog betrouwbare domeinen. 

  • Site-architectuur

Een goed samengestelde site-architectuur (bijvoorbeeld een silo-structuur) helpt Google bij het thematisch organiseren van je inhoud. Het kan Googlebot ook helpen om alle pagina’s van je site te openen en te indexeren.

site-architectuur
  • Updates

Website-updates – en vooral de frequentie waarin er nieuwe inhoud aan de site wordt toegevoegd – leiden tot een site-brede frisheidsfactor en dragen bij aan een goede ranking. Hoewel Google onlangs heeft ontkend dat ze de “publicatiefrequentie” in hun algoritme gebruiken.

  • Aanwezigheid van Sitemap

Een sitemap helpt zoekmachines je pagina’s gemakkelijker en grondiger te indexeren, waardoor de zichtbaarheid verbetert. Een sitemap mag niet ontbreken!

  • Uptime

Veel downtime (het niet online zijn van de site) bijvoorbeeld als gevolg van onderhoud van de site of door problemen met de server kunnen je ranking ernstig schaden (en kan zelfs leiden tot non-indexering).

  • Locatie van de server

De locatie van de server heeft invloed op de plaats waar uw site zich in verschillende geografische regio’s bevindt (bron). Vooral belangrijk voor geo-specifieke zoekopdrachten.

De locatie heeft dus invloed op de ranking in de verschillende taalgebieden van de zoekmachine. Zo kan het uitmaken voor Google.nl of je website in het buitenland draait, of in Nederland.

  • SSL-certificaat

Medio 2014 heeft Google aangegeven dat websites die een geldig SSL-certificaat hebben (en dus via https bereikbaar zijn), extra punten scoren ten opzichte van websites die geen SSL-certificaat voeren. Door versleuteling te gebruiken, geeft dit de gebruikers een veilige en niet af te luisteren verbinding.

SSL-certificaat
  • Algemene voorwaarden en Privacy Statement

Algemene voorwaarden, leveringsvoorwaarden en Privacy Statement helpen Google te vertellen dat je site een betrouwbaar lid van het internet is. Ze kunnen ook helpen om de E-A-T van uw site te verbeteren. “E-A-T” staat voor expertise, authoritativeness, trustworthiness, een van de grootste factoren waarop Google een webpagina beoordeelt. De pagina’s moeten expertise bevatten, autoriteit hebben en te vertrouwen zijn.

EAT google
  • Dubbele Meta informatie

Dubbele meta-informatie op je site kan de zichtbaarheid van je pagina verminderen. In feite waarschuwt de zoekconsole je als u er te veel van hebt.

Onder meta-informatie kan zowel de expliciet beschrijvende als de impliciet aanwezige informatie over structuur, betekenis, onderlinge relaties, locatie, status, eigenaarschap, enz. van gegevens worden verstaan. Dubbele informatie leidt tot verwarring.

  • Kruimelpad

Een kruimelpad, dat precies laat zien dat je vanaf de hoofdpagina, naar een onderwerpspagina en vervolgens naar een subonderwerpspagina (en eventueel verder) bent gegaan, is een handige ‘tool’ voor je bezoeker.

kruimelpad

Dit is vooral het geval wanneer je een uitgebreide website hebt, met veel verschillende niveaus en subpagina’s. Zo bespaar je bezoekers veel tijd en moeite, en zullen zij waarschijnlijk eerder geneigd zijn terug te komen op je website. Dit wordt door Google erg op prijs gesteld.

  • Geoptimaliseerd voor mobiel

Met meer dan de helft van alle zoekopdrachten uitgevoerd met mobiele apparaten, wil Google zien dat je site geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers. Google straft nu zelfs websites die niet mobiel-vriendelijk zijn.

  • YouTube

Het lijdt (helaas) geen twijfel dat YouTube-video’s in de SERP’s een voorkeursbehandeling krijgen (waarschijnlijk omdat Google de eigenaar is).

Het integreren van YouTube in je SEO-strategie is echter ook niet tevergeefs omdat het je marketingbereik echt kan verbeteren, je aanwezigheid op het net kan opbouwen en verkeer naar je website kan terugleiden.

  • Bruikbaarheid

Is je site moeilijk te gebruiken of is navigeren door je pagina’s onoverzichtelijk of onduidelijk, zal dit leiden tot lagere ranking. Google RankBrain (een zelf-lerend systeem of algoritme dat gebruikt wordt om zoekopdrachten te interpreteren) wil graag duidelijkheid.

Rankbrain
  • Gebruik van Google Analytics en Google Search Console

Er heerst de gedachte dat het installeren van Google Analytics en de Google Search Console op je site de indexering van de pagina’s verbeterd. Ze kunnen direct van invloed zijn op de ranglijsten van Google omdat er meer gegevens zijn om mee te werken (bijv. nauwkeuriger bouncepercentage, of je nu wel of niet verwijzingsverkeer van je backlinks krijgt enz.). Google ontkent deze toegevoegde waarde op de ranking, maar mijn advies is beide programma’s inherent te integreren.

Google Analytics
  • Beoordelingen van de gebruiker

De beoordeling van gebruikers of bezoekers en daarmee de reputatie van een site speelt een belangrijke rol in het algoritme van Google. Google heeft zelfs een zelden openhartig overzicht geplaatst van hoe ze online recensies gebruiken nadat één site werd betrapt op het oplichten van klanten in een poging om de pers en links te krijgen.

Review Oyit Consultancy

De (gecombineerde) rating wordt ook weergegeven in de zoekresultaten.

Backlink factoren

  • Leeftijd van domeinen die naar je linken

Inkomende links (‘backlinks’) van oudere domeinen zijn belangrijker dan inkomende links van nieuwere domeinen.

Backlinks
  • Aantal domeinen die naar je linken

Het aantal verwijzende domeinen is een van de belangrijkste rangschikkingsfactoren in het algoritme van Google. Richt je dus op creatievere manieren van linkbuilding, zodat je backlinkprofiel uit relevante en organisch verkregen backlinks bestaat. Je kunt bijvoorbeeld how-to’s op je website plaatsen, een webinar organiseren of met viral marketing in het nieuws proberen te komen.

  • Aantal links van klasse C, IP adressen

Links van klasse C IP-adressen suggereren een breder scala aan sites die naar je linken., hetgeen helpt bij de ranking. IP-adressen zijn unieke nummerreeksen die gekoppeld zijn aan netwerksystemen en worden verdeeld in 5 klassen (A tm E). Klasse C IP adressen worden vooral gebruikt in kleine bedrijven en voor thuisnetwerken.

IP klassen
  • Totale aantal linkpagina’s

Het totale aantal links – zelfs van hetzelfde domein – heeft een impact op de ranglijst.

  • Ankertekst van backlinks

Het is duidelijk dat de ankertekst minder belangrijk is geworden (en, wanneer het te geoptimaliseerd is, als een webspamsignaal werkt). Maar een ankertekst die rijk is aan trefwoorden stuurt nog steeds een sterk relevantie-signaal in kleine doseringen.

  • Alt-tag voor afbeeldingen

Alt-tag fungeert als ankertekst voor afbeeldingen en is een wijze om aan te geven dat de afbeelding van belang is. Het algoritme van Google houdt hier van ook rekening mee.

Alt-tag
  • Links vanaf onderwijs- of overheidswebsites

Er is een speciale plaats in het algoritme van Google opgenomen voor domeinen van onderwijs- of overheidsinstanties en overige Top Level Domeinen. Een ander en ander zal te maken hebben het feit dat over het algemeen deze domeinen hoog aangeschreven staan, omdat ze van betrouwbare officiële instellingen zijn.

  • Autoriteit van de pagina die naar je linkt

De autoriteit (PageRank) van een verwijzende pagina is een zeer belangrijke rangschikkingsfactor al sinds Google’s vroege dagen en is dat nog steeds.

  • Autoriteit van het domein dat naar je linkt

De autoriteit van het verwijzende domein speelt mogelijk een rol in de waarde van een link. Een link vanaf een pagina, geranked op positie 2, van een website met een homepage geranked op positie 3, zou bijvoorbeeld meer waard kunnen zijn dan een link vanaf een pagina, ook geranked op positie 2, maar het een homepage, geranked op positie 4.

  • Links van concurrenten

Links vanaf andere concurrerende pagina’s die op hetzelfde zoekwoord ranken, kunnen mogelijk de ranking van de pagina voor dat zoekwoord verbeteren.

  • Links van ’verwachte’ websites

Misschien speculatief, maar er wordt gedacht dat Google je website niet volledig zal vertrouwen totdat je een link krijgt van ‘verwachte’ sites in je branche.

Als een artikel veel shares of likes heeft op social media en het artikel heeft een link naar je website opgenomen, dan is dat gunstig voor de waarde van die link.

  • Links van dubieuze sites

Links van dubieuze sites kunnen je site beschadigen.

  • Gast blogs

Hoewel links van gast blogs nog steeds waardevol zijn, zijn ze waarschijnlijk niet zo krachtig als echte redactionele links.

  • Links van advertenties

Volgens Google moeten links uit advertenties niet worden gevolgd. Google is in staat is om gevolgde links uit advertenties te identificeren en uit te filteren. Deze links voegen niets aan de ranking toe.

  • Homepage autoriteit

Links naar de homepage (voorpagina) van een website kunnen van bijzonder belang zijn bij de beoordeling van die site en geven dus ook gewicht mee aan de link.

  • Nofollow Links

Een nofollow-link is een backlink voorzien van een nofollow-kenmerk in de HTML code. Met deze tag zegt een webmaster als het ware tegen Google dat deze link niet gevolgd moet worden. Hij wordt dus ook niet geïndexeerd, waardoor een nofollow-link geen invloed heeft op je positie in Google.

Sculpting

Als je nofollow links normaal gebruikt, dan heeft dat geen negatief effect op je ranking. Maar wanneer je ze zo vaak plaatst dat het gaat opvallen en ze lijken op spam, dan kan Google je website er wel voor benadelen in de ranking.

  • Diversiteit aan link types

Het hebben van een onnatuurlijk groot percentage van links die afkomstig zijn van één enkele bron (bijv. forum profielen, blog commentaren etc.) kan een teken van webspam zijn. Aan de andere kant zijn links uit verschillende bronnen een teken van een natuurlijk linkprofiel.

Hier moet een evenwicht worden gevonden.

  • Gesponsorde links

Woorden als “sponsors”, “linkpartners” en “gesponsorde links” kunnen de waarde van een link verminderen.

  • Contextuele links

Links in de inhoud van een pagina worden als krachtiger beschouwd dan links op een lege pagina of elders op de pagina.

Links op de voorpagina zijn sterker dan links op de andere pagina’s.

  • Links via een 301-redirect

Een 301-redirect wordt gebruikt om bezoekers automatisch door te sturen naar de nieuwe URL zodanig dat Google dat ook begrijpt en de SEO waarde blijft gewaarborgd.

links via re-direct
links via 301

Te veel 301-omleidingen verlagen de PageRank.

  • Ankertekst van de interne link

De ankertekst van een interne link is een relevant signaal. Dat gezegd hebbende, hebben interne links waarschijnlijk veel minder gewicht dan links met ankertekst afkomstig van externe sites.

  • Link titel

De linktitel (de tekst die verschijnt wanneer je met de muis over een link beweegt) wordt gebruikt als een zwak relevant signaal.

  • Landextensie van het verwijzende domein

Links van land-specifieke domeinextensies (.nl, .de, .co, .uk) helpen om hoger te ranken in het betreffende land.

  • Locatie van de link in de inhoud

Links in het begin van een inhoud hebben iets meer gewicht dan links aan het einde van de inhoud.

  • Locatie van de link op de pagina

De plaats waar van een link op een pagina verschijnt is belangrijk. Over het algemeen is een link in de inhoud van een pagina krachtiger dan een link in de footer of sidebar.

  • Link van domein in dezelfde branche

Een link van een site in een vergelijkbare niche is aanzienlijk krachtiger dan een link van een volledig onafhankelijke site.

  • Relevantie van de pagina

Een link van een relevante pagina geeft meer waarde door en leidt tot betere ranking.

kwaliteitsscore
  • Zoekwoord in de titel van de link

Google heeft een grote liefde voor links van pagina’s die het trefwoord van je pagina in de titel hebben staan.

  • Positieve link snelheid

Een site met een positieve linksnelheid (de snelheid waarmee het aantal links naar een site groeit) krijgt meestal een SERP-boost omdat het laat zien dat je site steeds populairder wordt.

  • Negatieve link snelheid

Het zal dan ook verbazen dat aan de andere kant een negatieve linksnelheid de ranking aanzienlijk verslechterd, omdat het een signaal is van een afnemende populariteit.

  • Links van “Hub” Pagina’s

Het Hilltop-algoritme suggereert dat het krijgen van links van pagina’s die worden beschouwd als topbronnen en/of belangrijke resource-pagina’s (hubs) met betrekking tot een bepaald onderwerp een speciale behandeling krijgen en positief helpen bij de ranking.

  • Link van de sites met een bepaalde autoriteit

Een link van een site met een bepaalde autoriteit weegt zwaarder dan een link van een kleine, relatief onbekende site.

Verhoog je eigen autoriteit door je expertise te delen en je deskundigheid te laten zien in de blogs en artikelen die je schrijft.

  • Links van Wikipedia

Hoewel de links van Wikipedia nofollow zijn, denken velen dat het krijgen van een link van Wikipedia je een beetje extra vertrouwen en autoriteit geeft in de ogen van zoekmachines en daarmee helpt voor een betere ranking.

  • Woorden rondom de backlinks

Woorden die rond je backlinks staan, helpen Google bij het vaststellen van het onderwerp van de pagina waarnaar wordt gelinkt.

  • Leeftijd van de backlink

Volgens een Google-octrooi hebben oudere links meer rangschikkingskracht dan nieuw aangelegde backlinks.

  • Links van ‘echte’ websites versus ‘Splogs’

Door de wildgroei van blognetwerken schenkt Google meer gewicht aan links die afkomstig zijn van “echte sites” dan van nepblogs (een splog, spam blog, is een weblog, of blog, die alleen maar bestaat uit spam).

Splogs

Waarschijnlijk gebruikt Google merk- en gebruikersinteractiesignalen om een onderscheid te maken tussen beide.

  • ‘Natuurlijk’ linkprofiel

Een site met een “natuurlijk” linkprofiel zal hoog scoren dan een site die duidelijk gebruik heeft gemaakt van black hat (zeg; malafide) strategieën om links te bouwen.

black hat
  • Wederzijdse links

Google vermeldt dat overmatige wederzijdse link uitwisseling  moet worden vermeden.

  • Links die door gebruikers worden gemaakt (UGC)

Google is in staat om een onderscheid te maken tussen links die door gebruikers (User Generated Content) worden geplaatst en links die door de website-eigenaar worden geplaatst. SEO en UGC hebben een ingewikkelde relatie met elkaar. Aan de ene kant kan UGC de zoekmachines meer informatie geven om mee te werken, je ranking verbeteren en andere positieve signalen creëren. Aan de andere kant kan de door de gebruiker gegenereerde inhoud van lage kwaliteit zijn, kan de inhoud autoriteit verslechteren, en kan het zelfs tot een lagere beoordeling van Google opleveren.

  • Links van 301 pagina

Een pagina met code 301 geeft aan dat een pagina definitief is verhuisd naar een andere URL. Die doorverwijzing (ook een link) kan minder waarde hebben dan een link op een normale pagina. Het moet gezegd dat de meningen over dit standpunt zijn verdeeld.

  • Microformats

Een microformats is een HTML mark-up format voor het definiëren en publiceren van informatie. Microformats zijn de eenvoudigste methode om openlijk contacten, evenementen, reviews, recepten en andere gestructureerde informatie te publiceren. Door goed gebruik te maken van Microformats laat je een zoekmachine, én de websitebezoeker, weten waarmee het/hij/zij te maken heeft. Google interpreteert dit als meer beleving en hebben websites met microformats meer kans om goed te ranken.

  • De TrustRank van de verwijzende site

De betrouwbaarheid van de verwijzende site bepaalt hoeveel “TrustRank” er aan jouw site wordt doorgegeven.

Google wil haar gebruikers zo betrouwbaar mogelijke informatie verlenen. Daarvoor was de pagerank bedoeld. De pagerank geeft elke website aan de hand van een aantal factoren een rapportcijfer. Hoe hoger het rapportcijfer, de pagerank, hoe beter de website is.

Trustrank

De pagerank houdt echter met één factor niet goed rekening: spammers. Toen de pagerank werd ontwikkeld waren spamsites nog een relatief onbekend begrip. De groei van de spamsites maakt echter een snelle ontwikkeling door en kwamen regelmatig hoog te staan in de zoekresultaten. Voor Google een ongewenste situatie. Daarom is in 2004 de Trustrank geïntroduceerd en heeft als doel spamwebsites te localiseren en lager te krijgen in de zoekresultaten.

  • Aantal uitgaande links op pagina

PageRank is eindig. Een link op een pagina met honderden externe links geeft minder PageRank door dan een pagina met een handvol uitgaande links.

  • Forum links

Vanwege het risico van spamming op groot niveau kan Google de waarde van links van forums aanzienlijk verlagen.

  • Aantal woorden in de linkpagina

Een link van een 1000-woorden pagina is meestal waardevoller dan een link in een 25-woorden pagina. Er is wel een ontwikkeling gaande dat de echte inhoud steeds relevanter wordt dan het aantal woorden.

  • Kwaliteit van inhoud van de link

Links van slecht geschreven of gesponnen inhoud zijn minder waardevol dan links van goed geschreven inhoud.

  • Sitewide links

Sitewide links zijn links die op meerdere pagina’s van de linkende website voorkomen. Als de links verwijzen naar dezelfde pagina, dan telt Google deze als een enkele link.

sitewide links


Gebruikers factoren

  • RankBrain

Google RankBrain is een zelflerend systeem of algoritme dat gebruikt wordt om zoekopdrachten te interpreteren (om hiermee deze zoekresultaten te rangschikken).

RankBrain is één van de honderden signalen in het complete Google zoekalgoritme, Hummingbird genaamd. RankBrain is snel uitgegroeid tot de 3e belangrijkste ranking factor, aldus Google.

Rankbrain

Vanuit SEO-perspectief is het belangrijkste aspect van RankBrain dat het veel waarde hecht aan gebruikersgedrag, na het opgeven van een zoekopdracht. Sluiten pagina’s goed aan bij een zoekopdracht, dan is het doorklikratio hoger dan bij een slechte match. Denk zoveel mogelijk vanuit de zoekende partij. Zorg dus voor passende content, meta titles en omschrijvingen voor weergave in de organische resultaten.

  • Organisch Click Through Rate (CTR) voor een trefwoord

Pagina’s die vaker worden aangeklikt in de zoekresultaten (en dus een hogere CTR hebben), kunnen mogelijk een rankingboost krijgen voor dat specifieke zoekwoord.

  • Organische CTR voor alle trefwoorden

De organische CTR van een site voor alle trefwoorden waarvoor deze site geldt, kan positief signaal voor gebruikersinteractie zijn (met andere woorden, een “kwaliteitsscore” voor de organische resultaten) en daarmee leiden tot een betere ranking op die betreffende trefwoorden.

  • Bounce percentage

Het bounce percentage (Bounce Rate) is een indicatie voor het aantal bezoekers dat op een webpagina komt en deze verlaten deze zonder enige actie (die jijzelf hebt ingesteld) te ondernemen.

Bounce percentage

Naar mijn mening heeft het bounce percentage dan ook geen invloed op je rankings in de zoekmachines. Allereerst omdat je uiteindelijk zelf invloed hebt op het bouncepercentage, daarnaast zou je het ook nog eens kunnen manipuleren en manipulatie willen zoekmachines zoveel mogelijk uitsluiten.

  • Directe bezoekers

Bevestigd wordt dat Google gegevens van Google Chrome gebruikt om te bepalen hoeveel mensen een site bezoeken (en hoe vaak). Sites met veel direct verkeer zijn waarschijnlijk sites van hogere kwaliteit dan sites die weinig direct verkeer krijgen en worden als zodanig beloond.

  • Terugkomende bezoekers

Via Google Chrome kan de zoekmachine ook bijhouden of bezoekers na een eerste bezoek weer terugkeren naar de website. Terugkomende bezoekers zorgen voor een positieve SEO boost.

  • Pogo Sticking

Pogo Sticking treedt op wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert, op een resultaat klikt, heel snel terug klikt naar de pagina met zoekresultaten en op een ander resultaat klikt. Dit soort gedrag is een direct gevolg van onmiddellijke ontevredenheid in het zoekresultaat, en – in tegenstelling tot de bounce rate – is altijd een slechte zaak. Pogo Sticking zal leiden tot een substantieel slechter resultaat.


Pogo Stickling
  • Geblokkeerde websites

Voorheen stond de zoekmachine gebruikers toe om via Google Chrome bij de zoekresultaten een website te kunnen blokkeren.

Vervolgens introduceerde Google de Panda Update in 2011 met als doel het opruimen van lage kwaliteit websites uit de zoekresultaten ten gunste van websites met hoge kwaliteit content. Begin 2016 maakte Google bekend dat Google Panda intussen geïntegreerd is in het core Algoritme van Google en Google slimmer zoekt naar kwaliteitssignalen.

  • Google Chrome bookmarks

We weten dat Google gegevens over het gebruik van de Chrome-browser verzamelt. Pagina’s   met een bladwijzer kunnen in Chrome kunnen een boost krijgen.

  • Toolbar gegevens

Google heeft bevestigd dat ze gegevens van de toolbar (werkbalk in Internet Explorer) gebruikt om zoekresultaten te ranken. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de laadsnelheid van een website.

  • Aantal reacties

Pagina’s met veel commentaar en/of veel reacties kunnen een signaal zijn van gebruikersinteractie en kwaliteit. En leiden tot een beter positie.

  • Dwell time

Dwell Time is letterlijk vertaald ‘dwaal tijd’, de tijd dat een bezoeker ronddwaalt op je website. Deze tijd wordt gemeten vanaf het moment dat je klikt op de sitelink in de zoekresultaten tot het moment dat je besluit weer terug te gaan naar de SERPs (Search Engine Result Pages).

dwell time

Dit klinkt hetzelfde als de Average Time on Site (gemiddelde sessieduur), maar dat is het niet helemaal. Het verschil is dat bij het berekenen van gemiddelde sessieduur het ook zo kan zijn dat de bezoeker een direct ingetypte URL of een pagina uit favorieten bezoekt in plaats van de SERPs.

Maar uiteindelijk klinkt het logisch dat hoe langer een bezoeker op je website verblijft, hoe beter dit is voor je ranking.

Speciale algoritme regels

  • Nieuwe pagina’s

Google houdt van nieuwe en actuele content. Het is daarom slim om regelmatig nieuwe content aan je website toe te voegen.

Google QDF

Het is goed om te weten dat Google gebruik maakt van Query Deserved Freshness (QDF). Is een bepaald onderwerp weer “hot”?  Dan geeft Google de webpagina’s die over dat onderwerp gaan een extra impuls. Zo kunnen “oude” artikelen weer opnieuw voor hoge posities zorgen. Ook geeft Google geeft nieuwere pagina’s een boost voor bepaalde zoekopdrachten.

  • Diversiteit

In sommige gevallen waarin Google niet zeker weet wat de gebruiker daadwerkelijk zoekt, besluit het een gevarieerde reeks resultaten te presenteren die gericht zijn op iets andere behoeften, met alleen hun zoekterm gemeen. In tegenstelling tot de reguliere zoekresultaten, zijn dit soort resultaten gericht op het oplossen van verschillende behoeften.

Google QDD

Hiervoor bestaat de term QDD (Query Deserves Diversity).

  • Browse geschiedenis

Sites die je vaak bezoekt terwijl je ingelogd bent in Google krijgen een boost in de rankings voor de zoekopdrachten die je hebt gebruikt.

  • Zoekgeschiedenis van een gebruiker

Zoekopdrachten beïnvloeden zoekresultaten voor opvolgende zoekopdrachten. Bijvoorbeeld, als je eerst zoekt op “recensies” en daarna op “ijskasten”, is de kans groot dat sites met recensies van ijskasten hoger worden getoond in de zoekresultaten.

  • Featured Snippets

Featured snippets werden al wel weergegeven in Google, maar zijn nu op grote schaal uitgerold. Deze uitgelichte fragmenten worden prominent weergegeven in de zoekresultaten en geven direct antwoord op een vraag die gesteld wordt. Mooi detail is dat deze informatie niet van Google’s eigen database afkomstig is, maar content van derden weergeeft.

In tegenstelling tot de ‘oude’ snippets is de content van de nieuwe featured snippets direct afkomstig van derden. Er wordt een korte preview van het antwoord getoond, eventueel een bijpassende afbeelding en een link naar de originele bron.

  • Geografische targeting

Google geeft de voorkeur aan sites met een lokaal server-IP en een land-specifieke domein-extensie. Een site met een .nl-domeinnaam zal dus hoger ranken in Google Nederland dan een site met een andere land-extensie, zoals dan bijvoorbeeld.be.

  • Safe search

Wanneer SafeSearch is ingeschakeld, worden expliciete afbeeldingen, video’s en websites, scheldwoorden of pornografische content uit de zoekresultaten van Google gefilterd en zijn dan niet zichtbaar.

  • Google+

In het recente verleden kwamen pagina’s van mensen en sites die je hebt toegevoegd aan je Google + komen hoger in de zoekresultaten. Maar waarschijnlijk vanwege een groot aantal datalekken en het niet tegen Facebook kunnen opboksen is Google met dit sociaal netwerkplatform gestopt.

  • Google ‘mijn bedrijf’

Door je bedrijfsinformatie in Google Mijn Bedrijf op te geven en bij te werken, kunt je de positie van je bedrijf in lokale zoekresultaten op Google verbeteren.

  • Google Maps

Veel mensen weten niet dat je dankzij Google Maps ook je website hoger in Google kunt krijgen. Bedrijfswebsites met een Google Maps vermelding scoren vaak hoger in Google.

Zeker als je je vermelding zo compleet mogelijk maakt. Daarnaast kunnen alle gegevens en foto’s van je Google Maps vermelding ook gebruikt worden om de Google zoekresultaten mee te verrijken.

  • ‘YMYL’ pagina’s

Google is extra kritisch op ‘YMYL’(Your Money or Your Life) pagina’s en deze worden strenger beoordeeld. Het betreft hier pagina’s die een impact kunnen hebben op iemands leven. Alhoewel deze pagina’s op papier door een ieder geschreven kunnen worden, kijkt Google er extra kritisch naar of deze gezaghebbend, feitelijk juist en door experts zijn geschreven.

De algemene regel in het gehele richtlijnenbestand is hier weer dat content geschreven moet worden op een gezaghebbende manier en expertise uit moet stralen.

  • E-A-T

“E-A-T” staat voor expertise, authoritativeness, trustworthiness. Dit een van de grootste factoren is waarop Google een webpagina beoordeelt. De pagina’s moeten expertise bevatten, autoriteit hebben en te vertrouwen zijn.

Google EAT
  • DMCA-klachten

In het DMCA (Digital Millennium Copyright Act) zijn regels over aansprakelijkheid voor tussenpersonen opgenomen met betrekking tot de Amerikaanse auteurswet.

Iedere tussenpersoon die zijn aansprakelijkheid wil beperken, moet een DMCA procedure hebben.

Google plaatst pagina’s die DMCA-klachten hebben ontvangen lager in de zoekresultaten.

  • Domein-diversiteit

Eén van de onbevestigde Google updates is de Bigfoot update uit 2012. Deze update zorgt voor domein diversiteit in de zoekresultaten, anders gezegd laat Google meer verschillende domeinen laat zien op elke zoekresultatenpagina.

  • Koopgerelateerde zoekopdrachten

Voor zoekopdrachten die gericht zijn op een aankoop, laat Google aankoopgerichte zoekresultaten zien.

Daarnaast toont Google ook resultaten met afbeelding om direct online te kunnen shoppen. Google doet hiermee een aanzet om ook een verkoopkanaal te worden.

Google ontkent dat het gebruik van Google Ads, Google Merchant en Google Express invloed heeft op de ranking, maar dat is naar mijn mening zeer te betwijfelen.

  • Lokale zoekopdrachten

Door het stijgende gebruik van mobiel internet is het zoekgedrag via Google aanzienlijk veranderd. Zo wordt bijvoorbeeld onderweg gezocht naar restaurants in de buurt.

AuxiliumCBD.nl

Google laat regelmatig lokale (bedrijfs-) pagina gerelateerde resultaten zien boven de normale zoekresultaten, dit is een van de redenen waarom lokale SEO zo belangrijk is voor bedrijven.

  • Google Nieuws-box

Bij bepaalde zoekopdrachten wordt de Google Nieuws-box getoond. Het helpt zeer in positieve zin als je website deel uitmaakt van de Google Nieuws-box index.

Je moet echter door heel wat hobbels nemen voordat je in Google op deze index terecht komt.

  • Voorkeur voor grote merken

Na de Vince-update in 2009 is Google gestart grote merken een boost te geven voor bepaalde generieke zoekopdrachten.

Een en ander zal te maken hebben met het feit dat Google gezaghebbende sites prefereert.

  • Afbeeldingen

De zoekopdrachten die je uitvoert voor Google Image Search, hebben invloed op de organische zoekresultaten voor een reguliere zoekopdracht.

  • Paaseieren (Google Easter Eggs)

Google heeft minstens 2000 paaseieren, trucjes en 1 april grappen toegevoegd aan veel van zijn producten en diensten. Deze paaseieren zijn verborgen kenmerken of boodschappen, grappen en culturele verwijzingen die in de media worden gebruikt.

Als je bijvoorbeeld ‘anagram’ intikt in de zoekmachine, krijg je een grappige suggestie van Google. Je krijgt namelijk een anagram te zien als ‘ma graan’.

  • Site resultaten voor merken

Domein- of merk-gerelateerde zoekopdrachten geven meerdere zoekresultaten van dezelfde site.

  • Google Payday Loan

Google Payday Loan is een reeks algoritme-updates voor de Google-zoekmachine, gestart om websites te identificeren en te bestraffen die gebruik maken van zoekmachine spamtechnieken (ook bekend als spamdexing of Black Hat SEO) om hun positie te verbeteren voor specifieke zoekopdrachten die als “spammy” moeten worden beschouwd.

Google Payday loan

Google lanceerde het Google Payday Loan-algoritme om websites van lagere kwaliteit te filteren die een verscheidenheid aan spamtechnieken gebruikten om hun rangschikking sterk te verhogen, denk bijvoorbeeld aan “payday loans”, “viagra”, “casino’s” en verschillende pornografische termen.

Merk factoren

  • Merknaam

Een ankertekst met een merknaam is een sterk rankingsignaal. Dus als de merknaam als ankertekst wordt gebruikt is dat een simpel, maar sterk, signaal.

  • Gemerkte zoekopdrachten

Mensen zoeken naar merken. Als mensen in Google naar je merk zoeken, laat dit Google zien dat je site een echt merk is.


  • Merk + zoekwoord

Zoeken mensen naar een specifiek trefwoord samen met je merk dan kan Google je een rankings boost.

  • Vermeldingen van het merk op nieuwssites

Grote merken worden regelmatig op belangrijke nieuwssites genoemd. Sommige merken hebben zelfs een eigen Google Nieuws-feed op de eerste pagina.

  • Facebookpagina en likes

Merken en bedrijven hebben vaak een Facebookpagina met veel likes. Dit is voor Google een sterk merksignaal.

  • Twitter

(Populaire) merken hebben vaak een twitteraccount met veel volgers. Ook dit is een sterk merksignaal.

  • LinkedIn

De meeste (echte) merken hebben een bedrijfspagina op LinkedIn en is daarmee een sterk merksignaal.

  • Werknemers die gekoppeld zijn aan de LinkedIn-bedrijfspagina

Als werknemers op hun LinkedIn-profiel aangeven voor een bepaald bedrijf te werken en dit gekoppeld is aan de bedrijfspagina op LinkedIn, dan is dit een merksignaal.

  • Relationele merkvermeldingen

Merken worden vaak genoemd zonder dat er naar het merk gelinkt wordt. Het is echter aannemelijk dat Google ook kijkt naar de vermeldingen van een merk, in relatie tot de content (ook als het merk niet gelinkt wordt) en dit ziet als een merksignaal.

  • Het aantal abonnees op een RSS-feed

Google is eigenaar van Feedburner, een populaire RSS-dienst. Het aantal abonnees op een RSS-feed kan (terecht of onterecht) voor Google een merksignaal zijn.

  • Locatiegegevens

Echte bedrijven hebben een bedrijfspand, bijvoorbeeld een kantoor of een winkel. Het is aannemelijk dat Google de adresinformatie op de Google+ bedrijfspagina, de informatie op Google ‘mijn bedrijf‘ en de gegevens op de contactpagina van de website gebruikt om te bepalen of een website toebehoort aan een (groot) merk.

Social media factoren

  • Het aantal tweets over een pagina

Net zoals bij inkomende links, kan het aantal tweets die een pagina heeft van invloed zijn op de ranking in Google. Hoewel Google stelt dat dit niet het geval is, zijn er nogal wat SEO-ers die twijfelen aan dit statement.

  • Autoriteit van een Twitter account

Ook bij tweets geldt dat de autoriteit van de bron ook een rol speelt. Een account dat al een tijdje bestaat met veel volgers heeft veel autoriteiten zal een zwaarder effect op de ranking hebben.

  • Aantal Facebook likes

Het vermoeden bestaat dat Google de facebookpagina’s niet indexeert omdat het concurrenten van elkaar zijn. Toch zijn er verschillende online marketing experts die beweren dat er wel degelijk een verband is. Zo wordt beweert dat berichten die veel gedeeld worden eerder vertoond worden in de SEO van Google. Volgens Google is dit een correlatie, en is er geen oorzakelijk verband.

Maar naar mijn mening speelt ook het aantal likes op Facebook een rol in de ranking.

  • Aantal gedeelde berichten op Facebook

Google ziet gedeelde berichten als een link naar je website. Een bericht delen gaat een stap verder dan alleen iets ‘liken’, dus gedeelde berichten hebben meer invloed op ranking dan ‘likes’. Er zijn onderzoeken die pretenderen te hebben aangetoond dat het aantal gedeelde berichten op Facebook de groots mogelijke correlatie vertoond met goede ranking.

  • Autoriteit van een Facebook account

De ‘likes’ en gedeelde berichten door populaire Facebook accounts zijn extra waardevol.

De vraag rijst dan wat als populair beschouwd mag worden, maar een Facebook pagina met meer dan 100.00 volgers is daar wel een voorbeeld van.

  • Pinterest pins

Pinterest is enorm in opkomst. Het is dan ook niet gek dat Google data van Pinterest ook laat meespelen voor het ranken van zoekresultaten.

  • Stemmen op sociale sites

Reddit, Stumbleupon and Digg zijn websites waar mensen op kunnen stemmen. Ook deze stemmen hebben invloed op de ranking.

  • Autoriteit

Uiteraard speelt autoriteit ook op binnen de social media kanalen een rol. Een account met veel volgers legt meer gewicht in de schaal dan een account die nieuw is met maar een paar volgers. En wordt ook als zodanig gewogen.

  • Content op social media

Google gebruikt informatie van het delende account en tekst rondom een link op social media om na te gaan waar de content over gaat. En neemt deze informatie (content) mee in haar beoordeling. De kwaliteit van de content is zoals eerder beschreven een rankingsfactor.


Oyit Consultancy
  • Sociale activiteit website breed

De sociale activiteit op een pagina’s van je website kan de autoriteit van je gehele website verbeteren. Het mooie is dat alle pagina’s op je website beter kunnen ranken door de sociale activiteiten op een pagina.

On-page webspam factoren

  • Panda-penalty

Het doel van Panda is om websites van lage kwaliteit uit de zoekresultaten te weren, indirect ten gunste van de websites met een goede kwaliteit. Het is dus niet zo dat sites met kwalitatief goede content door Panda hoger gewaardeerd worden. Panda zet slechts een rem op het scorend vermogen van de lage kwaliteit websites.

Panda penalty

Een website met een Panda-penalty kan ervoor zorgen dat je ranking 10 tot 50 plaatsen daalt en soms zelfs helemaal verdwijnt.

  • Links naar dubieuze sites

Als je website linkt naar volgens Google dubieuze sites, zoals porno-, drugs- of goksites, kan dit je ranking ernstig aantasten. Wat Google als dubieuze sites beschouwd is op zich dubieus, maar het is niet eenvoudig om wereldwijd een norm neer te zetten die allen past.

  • Redirects

Een redirect is een doorverwijzing van het ene internetadres (URL) naar het andere. Redirects worden veelal toegepast om bezoekers naar de juiste webpagina te leiden, bijvoorbeeld als een URL is gewijzigd. Via de redirect komt een bezoeker via de oude URL toch op de nieuwe URL uit. Redirects Google voor de gek proberen te houden worden niet geaccepteerd. Als je gepakt wordt, kan je site niet alleen een penalty krijgen, maar zelfs geheel uit de index worden gegooid.

  • Pop-ups of afleidende advertenties

Google geeft aan dat pop-ups en afleidende advertenties een teken zijn van een site van lage kwaliteit. Pop-ups en advertenties mogen wellicht de conversiegraad verhogen maar hebben een negatieve SEO invloed.

  • Over-optimalisatie van de site

Het is aan te raden om je website van begin af aan een goede structuur mee te geven waarin met on-page rekening wordt gehouden, een juiste opbouw en indeling van je pagina’s is namelijk essentieel voor zoekmachine optimalisatie.

Maar als de title tag, de H1, H2 en H3 tags, description tags, keyword tags, interne links en/of Alt tags worden gemanipuleerd of overmatig worden gebruikt zal dit direct leiden tot een verminderde ranking.

  • Over-optimalisatie van de pagina

Waar de Panda-update van Google de gehele website aanpakt, doet de Penguin-update dit op paginabasis en worden individuele pagina’s getarget. Dit kan zelfs voor slechts enkele keywords het geval zijn.

  • Advertenties boven de vouw

Het “Page Layout Algorithm”, met maar liefst vier updates, bestraft websites met (te) veel advertenties en (te) weinig content boven de vouw (boven de vouw betekent: bovenaan de pagina voordat je begint met scrollen).

Dit algoritme richt zich met name op sites die een overmaat aan advertenties vertonen.

  • Affiliate links verbergen

Het lijkt logisch dat als je te ver gaat met het verbergen van affiliate links (vooral door middel van cloaking) je een penalty kan krijgen.

Cloaking is een niet geoorloofde techniek om zoekresultaten te beïnvloeden. Een voorbeeld van cloaking is het onzichtbaar maken van teksten voor gewone bezoekers, terwijl zoekmachines die teksten wel kunnen zien.

  • Affiliate sites

Het is geen geheim dat Google geen fan is van affiliate sites. Sites met affiliate links worden extra onder de loep genomen hetgeen zeker niet tot een betere ranking zal leiden.

  •  Automatisch gegenereerde content

Google is ook geen fan van automatisch gegenereerde content. Als Google vermoedt dat je site computer-gegenereerde content produceert, kan het resulteren in een penalty of de-indexering.

  • Overmatige pogingen PageRank te manipuleren

PageRank Sculpting is een manier om je PageRank waarde binnen jouw website te beïnvloeden. Iedere URL heeft een eigen PageRank. Dus ook alle pagina’ s binnen jouw site.
Deze waarde kan met PageRank Sculpting doelgericht naar de belangrijke pagina’ s binnen je site worden gestuurd, zodat deze pagin’ s meer waarde krijgen.

page rank manipuleren

Maar als je te ver gaat met PageRank sculpting, door bijvoorbeeld alle externe links of de meeste interne links een no-follow te geven, kan dit een teken zijn dat je Google om de tuin probeert te leiden.  En Google zal hier overeenkomstig op reageren.

  •  IP-adres aangemerkt als spam

Het zal niet verbazen dat als het IP-adres van je server is aangemerkt als spam, dit een negatief effect zal  hebben voor alle sites die op die server staan.

  • Spammen met metatags

Overmatig gebruik van zoekwoorden kan ook plaatsvinden in de metatags. Als Google denkt dat je zoekwoorden aan de metatags toevoegt om het algoritme voor de gek te houden, kunnen ze je site een penalty geven.

Off-page webspam factoren

  • Onnatuurlijk aanwas van links

Een plotselinge (en onnatuurlijke) aanwas van links is een duidelijk signaal van gemanipuleerde links en zal een negatieve invloed hebben op de ranking.

  • Pinguïn-penalty

Sites die te maken hebben gehad met door Pinguïn-penalty’s zijn een stuk minder zichtbaar in de zoekresultaten.

Google Penguin
  • Black hat

Veel links vanaf sites die vaak gebruikt worden in de wereld van black hat-SEO (zoals blogreacties en forumprofielen) kunnen een signaal zijn van spam en worden door Google overeenkomstig behandeld.

Dit geldt niet alleen voor links; Google en ‘black hat’ voeren al jaren een strijd, want Google heeft uiteraard geen behoefte aan trucs, binnen de mazen van haar policy, die kunstmatig de ranking verbeteren.

  • Onnatuurlijke links

Sites met een hoog aantal onnatuurlijk links vanaf ongerelateerde sites komen snel in de problemen met Google Pinguïn.

  •  Links vanaf dezelfde C-class IP

Als je een aantal links krijgt vanaf sites met dezelfde server-IP, kan dit een teken zijn van linkbuilding via een blognetwerk, dit is niet toegestaan en leidt tot een slechtere ranking.

  • ‘dubieuze’ ankertekst

Als er links met “dubieuze” ankerteksten naar je site wijzen (vooral op het gebied van pillen en medicijnen), kan dit een teken zijn van spam of een gehackte site. In ieder geval zal het een negatief effect hebben op je ranking.

  • Handmatige penalty

Google geeft ook handmatige penalties mocht men vinden dat er niet volgens de regels in gehandeld.

  • Links verkopen

Links verkopen kan je PageRank en ranking negatief beïnvloeden.

  • Google Sandbox

Google Sandbox is een filter waarvan de gevolgen het eerst de kop opstaken in 2004, net na de veelbesproken Austin en Florida updates aan het algoritme van Google. Doel van dit filter is om nieuwe websites zich eerst te laten bewijzen alvorens ze als zoekresultaat op te nemen. Het resultaat is dat nieuwe websites, vrijwel zonder uitzondering, de eerste paar weken na lancering relatief goed scoren in de zoekmachines, om vervolgens sterk in positie te dalen.

  • Google Dance

Bij een Google Dance versprongen de resultaten per datacenter. Dat verspringen, waar de naam Google Dance vandaan komt, werd veroorzaakt door het gebruik maken van verschillende datacenters door Google, die ieder via een ander ip-adres toegankelijk waren.

Zo kon je resultaten van de verschillende datacentra vergelijken.
Ondertussen is er geen Google Dance meer, de resultaten worden voortdurend bijgewerkt en zijn overal geconformeerd.

  • Disavow tool

Google (en Bing) hebben een zogeheten Disavow tool. Dit is een geavanceerde tool om aan te geven aan Google dat je bepaalde links niet wilt laten mee tellen. De links die je in een disavow file opgeeft, tellen niet mee voor je organische vindbaarheid en ranking.
Een Google Disavow file mag maximaal 2 MB zijn of maximaal 100.000 URL’s bevatten (bron).
Het disavow-en van links kan nodig zijn als je site een risico loopt om ‘geraakt’ te worden door Google’s Penguin algoritme. Het gebruik van de Disavow tool kan een handmatige of algoritmische penalty opheffen voor sites die het slachtoffer zijn geworden van negatieve SEO.

  • Herzieningsverzoek

Als je een maatregel of penalty hebt toegewezen gekregen door Google, waardoor je een slechtere ranking krijgt, kun je altijd een herzieningsverzoek bij Google indienen.

Oyit Consultancy



Ik kan me voorstellen dat de vele bovenstaande ranking factoren een overweldigend effect creëren. Mijn advies is om te beginnen met het optimaliseren van die factoren die het makkelijkst te implementeren zijn en het grootste effect hebben.

Een SSL certificaat regelen is bijvoorbeeld iets wat je zelf eenvoudig kunt doen en dat al een belangrijke blijk van betrouwbaarheid is voor Google.

Mocht je echter denken hulp nodig te hebben om jouw website beter te laten ranken in Google, kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. We kunnen dan samen bekijken wat voor jou de beste oplossing is.