Google rankingsfactoren

Gebruikers factoren

  • RankBrain

Google RankBrain is een zelflerend systeem of algoritme dat gebruikt wordt om zoekopdrachten te interpreteren (om hiermee deze zoekresultaten te rangschikken).

RankBrain is één van de honderden signalen in het complete Google zoekalgoritme, Hummingbird genaamd. RankBrain is snel uitgegroeid tot de 3e belangrijkste ranking factor, aldus Google.

Rankbrain

Vanuit SEO-perspectief is het belangrijkste aspect van RankBrain dat het veel waarde hecht aan gebruikersgedrag, na het opgeven van een zoekopdracht. Sluiten pagina’s goed aan bij een zoekopdracht, dan is het doorklikratio hoger dan bij een slechte match. Denk zoveel mogelijk vanuit de zoekende partij. Zorg dus voor passende content, meta titles en omschrijvingen voor weergave in de organische resultaten.

  • Organisch Click Through Rate (CTR) voor een trefwoord

Pagina’s die vaker worden aangeklikt in de zoekresultaten (en dus een hogere CTR hebben), kunnen mogelijk een rankingboost krijgen voor dat specifieke zoekwoord.

  • Organische CTR voor alle trefwoorden

De organische CTR van een site voor alle trefwoorden waarvoor deze site geldt, kan positief signaal voor gebruikersinteractie zijn (met andere woorden, een “kwaliteitsscore” voor de organische resultaten) en daarmee leiden tot een betere ranking op die betreffende trefwoorden.

  • Bounce percentage

Het bounce percentage (Bounce Rate) is een indicatie voor het aantal bezoekers dat op een webpagina komt en deze verlaten deze zonder enige actie (die jijzelf hebt ingesteld) te ondernemen.

Bounce percentage

Naar mijn mening heeft het bounce percentage dan ook geen invloed op je rankings in de zoekmachines. Allereerst omdat je uiteindelijk zelf invloed hebt op het bouncepercentage, daarnaast zou je het ook nog eens kunnen manipuleren en manipulatie willen zoekmachines zoveel mogelijk uitsluiten.

  • Directe bezoekers

Bevestigd wordt dat Google gegevens van Google Chrome gebruikt om te bepalen hoeveel mensen een site bezoeken (en hoe vaak). Sites met veel direct verkeer zijn waarschijnlijk sites van hogere kwaliteit dan sites die weinig direct verkeer krijgen en worden als zodanig beloond.

  • Terugkomende bezoekers

Via Google Chrome kan de zoekmachine ook bijhouden of bezoekers na een eerste bezoek weer terugkeren naar de website. Terugkomende bezoekers zorgen voor een positieve SEO boost.

  • Pogo Sticking

Pogo Sticking treedt op wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert, op een resultaat klikt, heel snel terug klikt naar de pagina met zoekresultaten en op een ander resultaat klikt. Dit soort gedrag is een direct gevolg van onmiddellijke ontevredenheid in het zoekresultaat, en – in tegenstelling tot de bounce rate – is altijd een slechte zaak. Pogo Sticking zal leiden tot een substantieel slechter resultaat.

Pogo Stickling
  • Geblokkeerde websites

Voorheen stond de zoekmachine gebruikers toe om via Google Chrome bij de zoekresultaten een website te kunnen blokkeren.

Vervolgens introduceerde Google de Panda Update in 2011 met als doel het opruimen van lage kwaliteit websites uit de zoekresultaten ten gunste van websites met hoge kwaliteit content. Begin 2016 maakte Google bekend dat Google Panda intussen geïntegreerd is in het core Algoritme van Google en Google slimmer zoekt naar kwaliteitssignalen.

  • Google Chrome bookmarks

We weten dat Google gegevens over het gebruik van de Chrome-browser verzamelt. Pagina’s   met een bladwijzer kunnen in Chrome kunnen een boost krijgen.

  • Toolbar gegevens

Google heeft bevestigd dat ze gegevens van de toolbar (werkbalk in Internet Explorer) gebruikt om zoekresultaten te ranken. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de laadsnelheid van een website.

  • Aantal reacties

Pagina’s met veel commentaar en/of veel reacties kunnen een signaal zijn van gebruikersinteractie en kwaliteit. En leiden tot een beter positie.

  • Dwell time

Dwell Time is letterlijk vertaald ‘dwaal tijd’, de tijd dat een bezoeker ronddwaalt op je website. Deze tijd wordt gemeten vanaf het moment dat je klikt op de sitelink in de zoekresultaten tot het moment dat je besluit weer terug te gaan naar de SERPs (Search Engine Result Pages).

dwell time

Dit klinkt hetzelfde als de Average Time on Site (gemiddelde sessieduur), maar dat is het niet helemaal. Het verschil is dat bij het berekenen van gemiddelde sessieduur het ook zo kan zijn dat de bezoeker een direct ingetypte URL of een pagina uit favorieten bezoekt in plaats van de SERPs.

Maar uiteindelijk klinkt het logisch dat hoe langer een bezoeker op je website verblijft, hoe beter dit is voor je ranking.

Lees verder op de volgende pagina.