Google rankingsfactoren

Speciale algoritme regels

  • Nieuwe pagina’s

Google houdt van nieuwe en actuele content. Het is daarom slim om regelmatig nieuwe content aan je website toe te voegen.

Google QDF

Het is goed om te weten dat Google gebruik maakt van Query Deserved Freshness (QDF). Is een bepaald onderwerp weer “hot”?  Dan geeft Google de webpagina’s die over dat onderwerp gaan een extra impuls. Zo kunnen “oude” artikelen weer opnieuw voor hoge posities zorgen. Ook geeft Google geeft nieuwere pagina’s een boost voor bepaalde zoekopdrachten.

  • Diversiteit

In sommige gevallen waarin Google niet zeker weet wat de gebruiker daadwerkelijk zoekt, besluit het een gevarieerde reeks resultaten te presenteren die gericht zijn op iets andere behoeften, met alleen hun zoekterm gemeen. In tegenstelling tot de reguliere zoekresultaten, zijn dit soort resultaten gericht op het oplossen van verschillende behoeften.

Google QDD

Hiervoor bestaat de term QDD (Query Deserves Diversity).

  • Browse geschiedenis

Sites die je vaak bezoekt terwijl je ingelogd bent in Google krijgen een boost in de rankings voor de zoekopdrachten die je hebt gebruikt.

  • Zoekgeschiedenis van een gebruiker

Zoekopdrachten beïnvloeden zoekresultaten voor opvolgende zoekopdrachten. Bijvoorbeeld, als je eerst zoekt op “recensies” en daarna op “ijskasten”, is de kans groot dat sites met recensies van ijskasten hoger worden getoond in de zoekresultaten.

  • Featured Snippets

Featured snippets werden al wel weergegeven in Google, maar zijn nu op grote schaal uitgerold. Deze uitgelichte fragmenten worden prominent weergegeven in de zoekresultaten en geven direct antwoord op een vraag die gesteld wordt. Mooi detail is dat deze informatie niet van Google’s eigen database afkomstig is, maar content van derden weergeeft.

In tegenstelling tot de ‘oude’ snippets is de content van de nieuwe featured snippets direct afkomstig van derden. Er wordt een korte preview van het antwoord getoond, eventueel een bijpassende afbeelding en een link naar de originele bron.

  • Geografische targeting

Google geeft de voorkeur aan sites met een lokaal server-IP en een land-specifieke domein-extensie. Een site met een .nl-domeinnaam zal dus hoger ranken in Google Nederland dan een site met een andere land-extensie, zoals dan bijvoorbeeld.be.

  • Safe search

Wanneer SafeSearch is ingeschakeld, worden expliciete afbeeldingen, video’s en websites, scheldwoorden of pornografische content uit de zoekresultaten van Google gefilterd en zijn dan niet zichtbaar.

  • Google+

In het recente verleden kwamen pagina’s van mensen en sites die je hebt toegevoegd aan je Google + hoger in de zoekresultaten. Maar waarschijnlijk vanwege een groot aantal datalekken en het niet tegen Facebook kunnen opboksen is Google met dit sociaal netwerkplatform gestopt.

  • Google ‘mijn bedrijf’

Door je bedrijfsinformatie in Google Mijn Bedrijf op te geven en bij te werken, kun je de positie van je bedrijf in lokale zoekresultaten op Google verbeteren.

  • Google Maps

Veel mensen weten niet dat je dankzij Google Maps ook je website hoger in Google kunt krijgen. Bedrijfswebsites met een Google Maps vermelding scoren vaak hoger in Google.

Zeker als je je vermelding zo compleet mogelijk maakt. Daarnaast kunnen alle gegevens en foto’s van je Google Maps vermelding ook gebruikt worden om de Google zoekresultaten mee te verrijken.

  • ‘YMYL’ pagina’s

Google is extra kritisch op ‘YMYL’(Your Money or Your Life) pagina’s en deze worden strenger beoordeeld. Het betreft hier pagina’s die een impact kunnen hebben op iemands leven. Alhoewel deze pagina’s op papier door een ieder geschreven kunnen worden, kijkt Google er extra kritisch naar of deze gezaghebbend, feitelijk juist en door experts zijn geschreven.

De algemene regel in het gehele richtlijnenbestand is hier weer dat content geschreven moet worden op een gezaghebbende manier en expertise uit moet stralen.

  • E-A-T

“E-A-T” staat voor expertise, authoritativeness, trustworthiness. Dit een van de grootste factoren is waarop Google een webpagina beoordeelt. De pagina’s moeten expertise bevatten, autoriteit hebben en te vertrouwen zijn.

Google EAT
  • DMCA-klachten

In het DMCA (Digital Millennium Copyright Act) zijn regels over aansprakelijkheid voor tussenpersonen opgenomen met betrekking tot de Amerikaanse auteurswet.

Iedere tussenpersoon die zijn aansprakelijkheid wil beperken, moet een DMCA procedure hebben.

Google plaatst pagina’s die DMCA-klachten hebben ontvangen lager in de zoekresultaten.

  • Domein-diversiteit

Eén van de onbevestigde Google updates is de Bigfoot update uit 2012. Deze update zorgt voor domein diversiteit in de zoekresultaten, anders gezegd laat Google meer verschillende domeinen laat zien op elke zoekresultatenpagina.

  • Koopgerelateerde zoekopdrachten

Voor zoekopdrachten die gericht zijn op een aankoop, laat Google aankoopgerichte zoekresultaten zien.

Daarnaast toont Google ook resultaten met afbeelding om direct online te kunnen shoppen. Google doet hiermee een aanzet om ook een verkoopkanaal te worden.

Google ontkent dat het gebruik van Google Ads, Google Merchant en Google Express invloed heeft op de ranking, maar dat is naar mijn mening zeer te betwijfelen.

  • Lokale zoekopdrachten

Door het stijgende gebruik van mobiel internet is het zoekgedrag via Google aanzienlijk veranderd. Zo wordt bijvoorbeeld onderweg gezocht naar restaurants in de buurt.

AuxiliumCBD.nl

Google laat regelmatig lokale (bedrijfs-) pagina gerelateerde resultaten zien boven de normale zoekresultaten, dit is een van de redenen waarom lokale SEO zo belangrijk is voor bedrijven.

  • Google Nieuws-box

Bij bepaalde zoekopdrachten wordt de Google Nieuws-box getoond. Het helpt zeer in positieve zin als je website deel uitmaakt van de Google Nieuws-box index.

Je moet echter heel wat hobbels nemen voordat je in Google op deze index terecht komt.

  • Voorkeur voor grote merken

Na de Vince-update in 2009 is Google gestart grote merken een boost te geven voor bepaalde generieke zoekopdrachten.

Een en ander zal te maken hebben met het feit dat Google gezaghebbende sites prefereert.

  • Afbeeldingen

De zoekopdrachten die je uitvoert voor Google Image Search, hebben invloed op de organische zoekresultaten voor een reguliere zoekopdracht.

  • Paaseieren (Google Easter Eggs)

Google heeft minstens 2000 paaseieren, trucjes en 1 april grappen toegevoegd aan veel van zijn producten en diensten. Deze paaseieren zijn verborgen kenmerken of boodschappen, grappen en culturele verwijzingen die in de media worden gebruikt.

Als je bijvoorbeeld ‘anagram’ intikt in de zoekmachine, krijg je een grappige suggestie van Google. Je krijgt namelijk een anagram te zien als ‘ma graan’.

  • Site resultaten voor merken

Domein- of merk-gerelateerde zoekopdrachten geven meerdere zoekresultaten van dezelfde site.

  • Google Payday Loan

Google Payday Loan is een reeks algoritme-updates voor de Google-zoekmachine, gestart om websites te identificeren en te bestraffen die gebruik maken van zoekmachine spamtechnieken (ook bekend als spamdexing of Black Hat SEO) om hun positie te verbeteren voor specifieke zoekopdrachten die als “spammy” moeten worden beschouwd.

Google Payday loan

Google lanceerde het Google Payday Loan-algoritme om websites van lagere kwaliteit te filteren die een verscheidenheid aan spamtechnieken gebruikten om hun rangschikking sterk te verhogen, denk bijvoorbeeld aan “payday loans”, “viagra”, “casino’s” en verschillende pornografische termen.

Lees verder op de volgende pagina.

error: Content is protected !!