Google rankingsfactoren

Merk factoren

  • Merknaam

Een ankertekst met een merknaam is een sterk rankingsignaal. Dus als de merknaam als ankertekst wordt gebruikt is dat een simpel, maar sterk, signaal.

  • Gemerkte zoekopdrachten

Mensen zoeken naar merken. Als mensen in Google naar je merk zoeken, laat dit Google zien dat je site een echt merk is.


  • Merk + zoekwoord

Zoeken mensen naar een specifiek trefwoord samen met je merk dan kan Google je een ranking boost geven.

  • Vermeldingen van het merk op nieuwssites

Grote merken worden regelmatig op belangrijke nieuwssites genoemd. Sommige merken hebben zelfs een eigen Google Nieuws-feed op de eerste pagina.

  • Facebookpagina en likes

Merken en bedrijven hebben vaak een Facebookpagina met veel likes. Dit is voor Google een sterk merksignaal.

  • Twitter

(Populaire) merken hebben vaak een twitteraccount met veel volgers. Ook dit is een sterk merksignaal.

  • LinkedIn

De meeste (echte) merken hebben een bedrijfspagina op LinkedIn en dat is daarmee een sterk merksignaal.

  • Werknemers die gekoppeld zijn aan de LinkedIn-bedrijfspagina

Als werknemers op hun LinkedIn-profiel aangeven voor een bepaald bedrijf te werken en dit gekoppeld is aan de bedrijfspagina op LinkedIn, dan is dit een merksignaal.

  • Relationele merkvermeldingen

Merken worden ook vaak genoemd zonder dat er naar het merk gelinkt wordt. Het is echter aannemelijk dat Google ook kijkt naar de vermeldingen van een merk, in relatie tot de content (ook als het merk niet gelinkt wordt) en dit ziet als een merksignaal.

  • Het aantal abonnees op een RSS-feed

Google is eigenaar van Feedburner, een populaire RSS-dienst. Het aantal abonnees op een RSS-feed kan (terecht of onterecht) voor Google een merksignaal zijn.

  • Locatiegegevens

Echte bedrijven hebben een bedrijfspand, bijvoorbeeld een kantoor of een winkel. Het is aannemelijk dat Google de adresinformatie op de Google+ bedrijfspagina, de informatie op Google ‘mijn bedrijf‘ en de gegevens op de contactpagina van de website gebruikt om te bepalen of een website toebehoort aan een (groot) merk.

Lees verder op de volgende pagina.

error: Content is protected !!