Hoe maak je van meer bezoekers meer klanten?

Je hebt een webshop of een website met (wellicht al) redelijk wat bezoekers, maar hoe maak je nu van deze bezoekers meer betalende klanten?

De meeste mkb-websites behalen een conversie (percentage van bezoekers dat converteert) van gemiddeld lager dan 1%. Dus ruim 99% verlaat jouw webshop (site) zonder resultaat.  

IN HOEVERRE MAAKT JOUW WEBSITE VAN BEZOEKERS MEER KLANTEN?

Een laag conversiepercentage is natuurlijk zonde! Het is dus zaak je webshop (of website) conversie gerichter te maken en ervoor te zorgen dat bezoekers sneller overgaan tot een bepaalde actie.

meer knaten

Ik onderscheidt drie belangrijke conversie paden om ervoor te zorgen dat de conversie op een website stijgt:

  1. Soft conversie: het identificeren van jouw bezoekers (bijvoorbeeld: aanmelden nieuwsbrief).
  2. Medium conversie: een laagdrempelig aanbod creëren zonder directe winstdoelstelling, om jouw bezoekers kennis te laten maken met jouw bedrijf.
  3. Harde conversie: alle activiteiten die direct van invloed zijn op de reguliere verkoop via jouw webshop (of website).

1. SOFT CONVERSIE

Veel webshops en websites vergeten deze categorie. Omdat ze zo gefocust zijn op hun uiteindelijke doel (online verkopen of leads werven), wordt er nagenoeg geen aandacht besteed aan soft conversie. Het internet staat bol met websites die allemaal te graag willen verkopen, eenzijdig gericht zijn op verkoop en soms volledig voorbij gaan aan alle commerciële wetten.

nieuwsbrief

Een goed voorbeeld van soft conversie is het opzetten van een mailinglist. De conversie via een soft conversie pad heeft vaak een veel hogere potentie dan harde conversie. Nieuwe bezoekers hebben vaak tijd nodig om een online winkel of website in hun mentale boodschappenlijst te plaatsen. Hun vertrouwen moet groeien, voordat ze echt gaan kopen of aanvraagformulieren gaan invullen.

Wat je dus eigenlijk wilt bereiken met soft conversie, is dat bezoekers van jouw webshop (of website) zich identificeren. Dat ze bij jou bekend worden en dat jij hen een nieuwsbrief of iets dergelijks kunt mailen.Hier geldt dat de focus niet direct op het einddoel is gericht, maar dat deze groep mensen juist nieuwsgierig wordt gemaakt.
Zo kun je op een vriendelijke manier je bedrijf presenteren.

Gratis weggeven

Wanneer je deze categorie bezoekers (eerst kijken, wennen, terugkomen, etc.) niet op de juiste manier behandelt, dan behoren ze tot de 99% van al jouw bezoekers die komen en gaan zonder iets te doen. Bedankt voor de goede ranking, leuk voor het aantal kliks, maar geen (extra) omzet.

Een hele goede manier om deze categorie bezoekers te benaderen, is om ze iets te geven. Iets dat naadloos aansluit bij jouw bedrijf, zonder dat het in de kosten hoeft te lopen. Bijvoorbeeld een E-book of andere digitale content, informatie, tips, etc.
Gebruik hiervoor handige call to actions, eventueel ondersteund door pop-ups.

auto reef

2. MEDIUM CONVERSIE

Een stap tussen soft conversie (identificatie van jouw bezoekers) en harde conversie (direct verkopen/leads werven) is medium conversie. Ook deze vorm van conversie komt maar op heel weinig webshop/sites voor. Medium conversie is wel gericht op verkoop, maar niet direct gericht op het behalen van marge of winst.

Bij medium conversie draait het naast een band krijgen met je bezoekers ook om het krijgen van verkopen. Eigenlijk zorg je met deze vorm van conversie dat jij je bezoekers een korting (soms wel 100%) geeft op een aankoop. Wanneer mensen hier tevreden over zijn, zullen ze eerder bij je terug komen en weer een aankoop doen. Bij deze vorm van conversie wordt er niet perse winst behaald. Want je verkoopt iets met korting of geeft iets gratis weg.

Door het toepassen van medium conversie zul je pas op de langere termijn de vruchten gaan plukken. Ik ben van mening dat het beter is om een band op te bouwen met je (on-line) klanten dan alleen maar winst en verkopen te willen behalen. Richt je op je bezoekers en bied hen leuke acties aan. Zijn zij tevreden, dan zul je merken dat ze weer bij je terugkomen en ook anderen over jouw website of webshop vertellen.

3. HARDE CONVERSIE

Deze vorm van conversie wordt veel toegepast in de meeste webshops (en websites). Gewoon verkopen. Korting geven, tweede artikel voor een leuk bedrag, een gratis proefrit, cadeautjes voor het invullen van een aanvraagformulier en ga zo maar door.

Een uitermate belangrijk element bij de harde conversie is vertrouwen. Hoe meer jij erin slaagt om met jouw webshop of website vertrouwen te wekken, des te eerder zullen bezoekers overgaan tot actie. Dat vertrouwen is opgebouwd uit heel veel kleine ingrediënten, die het goede gevoel bij jouw bezoekers moeten aanwakkeren.

Ik onderscheid vertrouwen in 10 aspecten:
1. De focus van jouw webshop/website of bedrijf; 
2. De mate van onderscheidend vermogen;
3. De kracht van de propositie;
4. De mate van klantgerichtheid;
5. De overtuigingskracht van de websiteteksten;
6. De leesbaarheid van de websiteteksten;
7. Het design van de website;
8. De mate van aanwezigheid van conversietools;
9. De gebruiksvriendelijkheid van de site;
10. Het vertrouwen dat de site uitstraalt.

Iedere bezoeker van jouw webshop (of website) is verschillend. Inspelen op de verschillende behoeften werkt conversieverhogend.
Daarnaast is het goed om te weten dat de conversie in absolute zin (het aantal bezoekers dat converteert) bij soft conversie en medium conversie veel hoger ligt dan bij harde conversie.

De ervaring leert dat een webshop (site) die alle drie categorieën conversiepaden goed in zijn online propositie heeft geïmplementeerd, meer scoort dan de gemiddelde 1% conversie.

Een website is geen doel maar een middel.
Het is geen statisch visitekaartje maar een ‘marketing machine’ die iedere maand (volautomatisch) nieuwe leads en klanten op moet leveren!
Laat Oyit u dan bijstaan in dit optimalisatietraject.