Als u een online bedrijf of winkel heeft, is het verhogen van conversies een van de belangrijkste doelen.
Want stel je hebt een webshop of een website met (wellicht al) redelijk wat bezoekers maar geen omzet. Maar hoe maak je van meer bezoekers meer klanten? Want dat is de basis waar het om draait.
Als u op zoek bent naar een antwoord op de vraag waarom uw website niet converteert, of als u wilt weten hoe u uw website conversies kunt verhogen, bent u bij Oyit aan het juiste adres.
Op deze pagina bespreken we zes van de meest voorkomende redenen voor een lage conversies op uw website en hoe u de websiteconversies kunt verhogen.
IN HOEVERRE MAAKT JOUW WEBSITE VAN BEZOEKERS MEER KLANTEN?
Een laag conversiepercentage is natuurlijk zonde!
Het is dus zaak je webshop (of website) conversie gerichter te maken en ervoor te zorgen dat bezoekers sneller overgaan tot de gewenste actie.
SEO
Je mag niet verwachten dat wanneer je een website of webwinkel online opzet zonder de uitvoering van een SEO-campagne, dat je dan hoog zult scoren in de zoekresultaten van zoekmachines.
SEO is het proces van het verbeteren van uw website, om de mogelijkheid te bieden om te ranken in de zoekresultaten. Zonder deze SEO is uw website is niets meer dan een punt op een kaart zonder instructies hoe daar te komen.
SEO strategieën omvatten het volgende:
Trefwoordonderzoek om ervoor te zorgen dat uw inhoud gericht is op de termen waarop uw publiek zoekt.
Content creatie om uw meest waardevolle zoekwoorden te bereiken.
Social marketing om ervoor te zorgen dat uw inhoud wordt gezien door uw doelgroep.
Interne links zodat Google uw pagina’s sneller kan crawlen en indexeren.
CTA’s
Oproepen tot actie (CTA’s) zijn elementen op uw webpagina’s die bezoekers aanmoedigen om de volgende stap in het kooptraject te nemen. Afhankelijk van uw branche kan een CTA een contactformulier, een aanmeldingsformulier voor e-mail of een knop “Nu kopen” zijn.
Welke stijl van CTA uw branche ook vereist, u moet er zeker van zijn dat ze in overvloed op uw website aanwezig zijn. Als dat niet het geval is, kunnen bezoekers misschien geen duidelijk pad vinden om te converteren, wat een echt probleem is als conversies nu net datgene zijn wat u probeert te stimuleren.
Implementeer een aantal CTA’s op uw site, maar zorg ervoor dat het er niet zo veel zijn dat u uw bezoekers overweldigt.
Gratis weggeven
Wanneer je bezoekers die eerst kijken, wennen, terugkomen niet op de juiste manier behandelt, dan behoren ze tot de je bezoekers die komen en gaan zonder iets te doen. Bedankt voor de goede ranking, leuk voor het aantal kliks, maar geen (extra) omzet.
Een manier om deze categorie bezoekers trachten te binden, is om ze iets te geven. Iets dat aansluit bij je bedrijf, zonder dat het veel kost. Denk dan aan een digitale content, informatie, tips, etc.
Geen intuïtieve winkelwagenfunctie
Als u goed werk heet geleverd met CTA’s en zo bezoekers naar meer winkelopties leidt (als u een e-commercewinkel hebt), moet u ervoor zorgen dat het aankoopproces eenvoudig is.
Maak het winkelen eenvoudig voor bezoekers door het aanbieden van juiste filters, door keuzehulpen, door aanmaak van verlanglijstjes, door het aanbieden van product vergelijking en door het intuïtief laten afrekenen?
Te veel keuze
Een andere reden waarom uw website misschien niet converteert, is dat er gewoon te veel keuzes op uw site zijn.
Als u wilt dat gebruikers converteren, moet het middelpunt van uw pagina’s een CTA zijn die gebruikers verleidt om precies dat te doen wat u voorstaat.
Als u gebruikers te veel opties, knoppen en menu’s biedt, kunnen ze last krijgen van zogeheten analyseverlamming. Dit betekent dat gebruikers zo overweldigd worden, dat ze verlamd raken en helemaal geen keuzes maken – wat het slechtst denkbare scenario is voor een pagina die bedoeld is om verkoop te stimuleren.
U laat de waarde van de producten niet zien
Voordat bezoekers overgaan tot de aankoop van een product of dienst, willen ze er wel zeker van zijn dat het een toegevoegde waarde voor hun heeft. Om het beslissingsproces voor potentiële klanten eenvoudig en gemakkelijk te maken, dient u dus de waarde van uw product te laten zien.
Als u bijvoorbeeld een machine probeert te verkopen, praat dan over de waarde van de machine. Het werkt snel, is betrouwbaar, is efficiënter dan andere machines…
Zonder die waarde aan klanten te bieden, is de kans veel kleiner dat ze het product zullen kopen, onafhankelijk van de prijs.
Geen mobielvriendelijke website
Meer dan de helft van het wereldwijde websiteverkeer wordt gegenereerd via mobiele telefoons.
Hetgeen betekent dat wanneer u op zoek bent naar conversies, u ervoor moet zorgen dat uw website een naadloze mobiele ervaring biedt.
Ervoor zorgen dat uw website mobielvriendelijk is betekent dat u de tijd neemt om site-elementen zoals afbeeldingen, menu’s en formulieren responsive te maken, zodat gebruikers op hun kleine smartphone dezelfde ervaring krijgen als op een desktopcomputer.
Dit is vooral belangrijk voor e-commerce sites omdat gebruikers hun creditcardgegevens, verzendinformatie en meer moeten invoeren. Om dit comfortabel te doen, is het van cruciaal belang dat u een mobiel-vriendelijke website biedt om te helpen bij het aankoopproces.
Een website is geen doel maar een middel. Het is geen statisch visitekaartje maar een ‘marketing machine’ die iedere maand (volautomatisch) nieuwe leads, klanten en geld op moet leveren!
Laat Oyit u dan bijstaan in dit optimalisatietraject.