Beter gevonden worden in Google door de voordelen van SEO
Meer verkeer
Hoe hoger een website scoort op zoekwoorden of trefwoorden, hoe meer verkeer en dus bezoekers u ontvangt.
De nummer1 positie in Google heeft gemiddeld een Click Through Rate van meer dan een kwart volgens de Advanced Web Ranking CTR studie.
Dit betekent in wat meer concrete getallen, dat wanneer u de eerste plaats inneemt voor een zoekterm, u elke 100 keer dat die term wordt gezocht, statistisch gezien zo’n 30 bezoekers ontvangt. Let wel, met elke positie daarna, daalt het aantal aanzienlijk. Denk in dit kader aan uw eigen surf gedrag wanneer u online een product wilt gaan kopen.
Verbeterde zichtbaarheid
Hoe meer trefwoorden uw website scoort, hoe beter deze zal ranken en hoe vaker uw merk zichtbaar is voor potentiële klanten.
Volgens de statistieken, duurt het zo’n 7 merkimpressies voordat iemand zich uw merk zal herinneren. Oyit spreekt hiervoor haar ervaringen aan en maakt gebruik van hulpmiddelen als RankingCoach, Site Checker, SEO Console, Google Analytics, Bing-webmaster hulpmiddelen etc..
Geloofwaardigheid/vertrouwen
Websites die hoger in de zoekresultaten verschijnen, worden als betrouwbaarder en geloofwaardiger gezien.
Zeker die op de eerste pagina, die niet betaald geadverteerd zijn. In feite kiest een grote meerderheid van alle surferes voor een bedrijf dat vermeld staat op pagina 1 van de resultaten van de zoekmachine.
Dat komt omdat mensen het gevoel hebben dat deze sites aan de top de beste zijn.
Tegenwoordig “googelt” de potentiele klant naar wat ze willen kopen of weten en als uw website bovenaan staat tijdens deze zoektocht heeft u zich gepositioneerd als een geloofwaardige en betrouwbare keuze.
De stap naar uw dienst en/of product is dan snel gemaakt.
Branding
Tenzij u een zeer grote organisatie bent, die veel geld heeft geïnvesteerd in het promoten van een merknaam, is het niet waarschijnlijk dat uw klanten uw merk intypen bij het zoeken naar uw producten/diensten.
Als uw klanten echter beginnen te zoeken en ontdekken dat uw merk consequent aan of in de buurt van de top geeft dat een sterk vertrouwenssignaal.
Dat signaal wordt alleen maar sterker als de eerste pagina van de zoekopdracht wordt gevuld met pagina’s, social media links en blogs met uw merknaam.
Verkeer van hogere kwaliteit
Potentiële klanten zijn tegenwoordig voor het merendeel online op zoek naar producten en/of diensten. Het online winkelen neemt een steeds groter aandeel in bij de consument. We zien het beeld van de winkelstraten veranderen omdat consumenten meer dan ooit vanuit de huiskamerbank zijn aankopen doen.
Door de integratie van SEO kan elke pagina op uw website een toegangspunt zijn. Het mooie van een goed ontwikkelde SEO strategie is dat u in staat bent om potentiële klanten te benaderen in elke fase van de sales-funnel (of customer journey) om ervoor te zorgen dat u hun keuze bent wanneer zij klaar zijn om die beslissing te nemen.
Het is een investering in uw toekomst
Wanneer u onderzoek doet en leest over SEO zult u ongetwijfeld horen dat “SEO een proces is” en dat “resultaten niet van de ene op de andere dag gebeuren”, hetgeen zeker waar is.
Wanneer u investeert in SEO doet u dit in de wetenschap dat de uitbetaling van de inspanningen meestal pas over 6-9 maanden zal plaatsvinden. En geen direct resultaat zullen bieden in uw on-line aanwezigheid zoals bij SEA.
Maar let goed op, zodra de inspanningen worden gerealiseerd, profiteert u maximaal van gratis verkeer voor de toekomst. En bij goed SEO-onderhoud blijft dit verkeer tot in de lengte van dagen staan.
Inzicht geven in uw klanten en wie ze zijn
SEO is ook zo krachtig omdat er veel statistieken zijn die u meer kunnen vertellen over de bezoekers van uw website. Veel van deze statistieken worden gratis aangeboden door bijvoorbeeld Google. Hier geldt dus meten is weten.
Niet alleen kunt u demografische, interesses, lokale en device-informatie uit analyses halen, maar u kunt ook veel informatie krijgen over waar een gebruiker zich bevindt in hun besluitvormingsproces door te onderzoeken welke trefwoorden leiden tot verkeer via Google Search Console.
Google Analytics geeft zelfs real-time analyses. Er kan bijvoorbeeld geanalyseerd worden waar een bezoeker in stap en weer uitstapt, of hoe lang de site of een pagina door een bezoekers bezocht wordt. Allemaal gedegen informatie die gebruikt kan worden om de website te optimaliseren.
Kosten effectieve marketing
SEO is een van de meest kosteneffectieve vormen van marketing.
Wanneer u verkeer ontvangt via zoektermen van potentiele klanten die al geïnteresseerd zijn in wat uw site of uw winkel te bieden heeft, dan is het voor de rest zaak om hen te overtuigen (zie onze conversie technieken) dat u de juiste keuze bent.
Dus als u eenmaal op de juiste wijze uw SEO heeft ingericht zodat u gevonden wordt op gewenste trefwoorden of zoekwoorden, leidt dit tot consistent verkeer (ook in de toekomst) op die specifieke zoekterm.
Zo kan er een stroom van potentiële klanten ontstaan zonder verdere inspanningen.
Verbeterde gebruikerservaring en gebruiksvriendelijkheid
Wanneer mensen uw website bezoeken, wilt u natuurlijk dat deze bezoekers een positieve ervaring hebben omdat het bezoek aan uw website een directe correlatie geeft met de perceptie op uw bedrijf.
Voor een succesvolle SEO campagne is de gebruikerservaring en algemene bruikbaarheid een uiterst belangrijk aandachtspunt.
Google heeft met haar algoritmes duidelijk gemaakt dat zij sites belonen met hogere ranking wanneer gebruikers een een goede algemene ervaring wordt geboden. Laat mensen genieten van het bezoek van uw website, dat geeft ook gewoon een fijn gevoel.
Uw website slaapt niet
Het mooie van SEO is dat je bij het rangschikken voortdurend zichtbaar bent voor potentiële klanten. En in staat bent om dag en nacht verkeer te ontvangen.
Verkopers, accountmanagers en medewerkers binnendienst moeten aangestuurd en gemotiveerd worden. Ze moeten slapen, pauzes nemen, vakanties nemen, enz.
Niets ten nadele van menselijke vaardigheden en persoonlijkheden maar een goed lopende SEO campagne is een verkoop genererende machine, die 24/7 doorloopt, zonder aan kracht in te boeten.
Onderdeel van de totale marketingmix
Elk succesvol bedrijf heeft veel verschillende marketingkanalen, actief op een bepaald moment.
SEO is een perfecte aanvulling voor andere marketingkanalen en zou daar altijd deel van moeten uitmaken.
Aandrijver van offline verkoop
Uit onderzoek blijkt dat een merendeel van de consumenten online surfen voordat ze in de winkel kopen.
Als u niet wordt gevonden tijdens dit zoekproces, dan wordt u zelfs niet eens in aanmerking genomen voor deze offline aankoop.
Goed meetbaar
SEO is zeer goed meetbaar.
Met behulp van technieken als Google Analytics kunt u zien hoeveel verkeer er is en hoe dat zich verhoudt tot de doelen die specifiek met organisch zoeken te maken hebben.
Daarnaast is het mogelijk om de Google Search Console te gebruiken om de exacte trefwoorden te zien die het verkeer aansturen. Dit is zeer waardevolle informatie die u in staat stelt om nog succesvoller te zijn.
Ook bij het formuleren van een online marketing plan (waar de SEO-technieken een onderdeel van vormen) vinden wij dat er gewerkt moet worden met performance indicatoren. Ook hier: Meten is weten.
Lage acquisitiekosten
SEO verkeer is gratis. De mogelijkheid om consequent gericht verkeer naar uw website te leiden zal ontegenzeggelijk uw leads en verkopen verhogen.
De wijze van leads genereren tegen vrijwel geen kosten, zullen de acquisitiekosten voor uw organisatie drastisch verminderen, waardoor de winstgevendheid van uw bedrijf kan verbeteren.
Gebruikers in alle stadia van de sales-funnel zijn benaderbaar
Het creëren van content en het optimaliseren van content voor de verschillende stappen in de sales-funnel (of customer journey) verhoogt de kans dat u gekozen op het moment dat het tijd is voor de klant om te beslissen.
U kunt SEO gebruiken om veel gestelde vragen te tonen die een gebruiker in de bewustzijnsfase kan stellen. U kunt ook case studies of andere vormen van nuttige SEO-content maken tijdens de beslissingsfase.
Aan het einde van het verkoopproces kunt u ook offerte pagina’s, coupons, en andere verkoop gerichte items die helpen met de aankoopfase, maken.
Autoriteit
Niet alleen zorgt het feit van uw hogere positie in de SERP’s, dat gebruikers het gevoel krijgen dat u een van de beste opties bent. Maar het schrijven van educatieve content op een continue basis zal uw merk nog meer positioneren als een autoriteit in uw branche.
Een hoge autoriteit wordt door Google als zeer positief beschouwd en al zodanig gerankt.
Waar de meeste kliks worden gemaakt
Een merendeel van alle klikken vinden plaats op organische lijsten.
Betaald adverteren maakt slechts een kleiner deel uit van de totale clickshare voor een trefwoord uit.
Positieve online reputatie
Uw online reputatie heeft een directe invloed op het succes van uw bedrijf.
We hebben al vastgesteld dat uw klanten zich daar bevinden. Een bedrijf dat actief werkt aan SEO heeft de mogelijkheid om tot op zekere hoogte hun merkreputatie online te controleren. Hetgeen tot een positief effect zal leiden met betrekking tot uw doelstellingen.
Correcte informatie van uw bedrijf op het web
Een van de belangrijkste rangschikkingsfactoren in uw lokale omgeving is de consistentie van uw bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer (NAW-gegevens).
Hoe meer tegenstrijdige namen, adressen of telefooninformatie op het web over uw bedrijf, hoe moeilijker het voor Google is om te weten welke gegevens te vertrouwen.
Door lokale SEO uit te voeren wordt dit probleem opgelost en ongeacht waar uw potentiële klanten zich bevinden, zorgt u ervoor dat zij de juiste informatie vinden om contact met u op te kunnen nemen.
Dit helpt uiteraard niet alleen voor een betere vindbaarheid, het helpt ook dat uw prospect goed en eenduidig contact met u kan opnemen.
Blijvende relatie met uw klanten
SEO kan u helpen om een blijvende relatie met uw klanten te onderhouden. Wanneer uw bedrijf producten of diensten aanbiedt waarbij gebruikers zoekopdrachten intypen om informatie te vinden, dan hebben ze ook hulp nodig bij het vinden van antwoorden op vragen over deze producten en diensten.
Het creëren van inhoud om de vragen van uw doelgroep te helpen te beantwoorden, helpt u om een voortdurende relatie met uw potentiële klanten te onderhouden.
SEO informeert
De vragen die het verkeer naar uw bedrijf sturen, geven inzicht op hetgeen van invloed kan zijn op de verschillende soorten producten en/of diensten die u aanbiedt.
SEO stelt u gelijk met grote concurrenten
Het is moeilijk voor MKB en kleinere bedrijven om te concurreren tegen kolossen als bijvoorbeeld Bol.com en Amazon.com.
Even buiten het inzicht om of dit soort bedrijven wel of geen goed doen aan het online winkelen op de lange termijn kan een goede SEO strategie hier het speelveld verkleinen. Een grotere organisatie met bureaucratie moet namelijk concurreren met een kleiner flexibel bedrijf, dat zich specifiek kan richten op langere sleutelwoorden.
Mensen negeren betaalde advertenties
Slechts een klein gedeelte van het totale verkeer voor een trefwoord gaat naar de betaalde advertenties.
Mensen zijn vertrouwd met Google en begrijpen wat een advertentie is en wat niet.
Het lijkt er steeds meer op dat mensen hoog gerankte sites zonder advertenties hoog waarderen.
Duurzaamheid
Als we het goed doen, kan SEO een groot deel van de duurzaamheid voor een bedrijf brengen.
Bij het rangschikken van termen, die gekwalificeerd verkeer naar een website brengen, genereert u op uw beurt leads en verkoop. Handhaving van deze positie, door het bouwen van nieuwe mogelijkheden voor uw website zorgt voor een consistente vernieuwde doorstroming van verkeer en laat uw bedrijf groeien.
Doelgericht verkeer
Het mooie van SEO, in tegenstelling tot andere, meer traditionele vormen van marketing, is dat u in staat bent om zeer gericht verkeer te genereren. De mogelijkheid om hoog op de resultatenpagina te verschijnen met een specifieke dienst die u aanbiedt is goud.
Een gebruiker is online gegaan, heeft iets met betrekking tot uw bedrijf ingetypt en heeft vervolgens op uw vermelding geklikt. Op dit punt is de potentiele klant dus veel gerichter dan wanneer u tv-reclame of een direct mail campagne zou opzetten.
Lokaal, regionaal, nationaal,….het maakt niet uit…
Stel je voor dat je radio- of tv-advertenties moet kopen in alle verschillende markten waar je producten/diensten aanbiedt. De kosten zouden fors en hoog zijn. Met SEO heb je de mogelijkheid om effectief te bereiken wat voor publiek je wilt. Geen enkel ander reclamemedium biedt dezelfde combinatie van betaalbare, effectieve mogelijkheden als SEO.
Afsluitend
Er zijn erg veel redenen waarom SEO belangrijk is en voor de meeste bedrijven moet worden overwogen.
Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.