1. Focus op een nichemarkt
Elke (online) consument doorloopt, voordat hij iets koopt, enkele fasen.
Bij elke fase horen vragen en oplossingen.
Voor ieder bedrijf zijn er genoeg klanten, maar het is een feit dat de afzetmarkt voor de meeste bedrijven sterk ingekrompen.
Om te overleven of te groeien, moet een bedrijf tegenwoordig van minder bezoekers meer potentiële klanten maken. Dit betekent dat je de markt kleiner en specifieker moet maken en je je dus zult moeten focussen op een nichemarkt. U zult uw markt moeten specificeren. Uw nichemarkt is namelijk een klein onderdeel van de grote markt.
Fase 1: Probleemherkenning
De consument net bepaald dat hij een vraag of behoefte heeft.
Hij is bijvoorbeeld niet meer tevreden is over zijn auto. Maar weet nog niet echt of hij zijn auto wil verkopen, wil laten overspuiten of misschien wil inruilen.
Hij zoekt op het internet willekeurig op de zoekterm “auto”, zoekende naar opties en mogelijkheden.
Met meer dan 100.000 zoekopdrachten per maand proberen bedrijven die met auto’s te maken hebben op dit zoekwoord te scoren!
Een verkeerde strategie, wanneer je bedenkt dat deze bezoeker nog lang niet aan kopen toe is.
Hij is zich pas aan het oriënteren naar mogelijke opties.
Oyit gebruikt diverse technieken om zoekwoorden af te stemmen op de specifieke business en meet de effectiviteit van de zoekwoorden (ook in vergelijk met concurrenten).
Met diverse SEO technieken worden webpagina’s zo ingericht dat zoekmachines een betreffende pagina op het betreffende zoekwoord goed kan vinden.
Fase 2: Informatie verzamelen
De consument was eerst op zoek naar informatie over zijn auto, maar begint nu steeds meer informatie te verzamelen.
Fase 3: Vergelijken en keuze maken
De consument bepaalt nu of hij het product/dienst echt nodig heeft en eventueel wil aanschaffen.
Als deze potentiële klant, prospect, uw bedrijf op het internet (organisch, SEO of betaald, SEA), in social media, in blogs al is tegengekomen zal dat blijven hangen.
Zeker als hij een artikel heeft gelezen met zinvolle en pakkende content.
Oyit kan u helpen om op een verrassende en vernieuwende wijze uw bedrijf onder de aandacht te brengen met kwalitatief goede blogs en posts.
Fase 4: Vinden van aanbieders
De consument weet wat hij wil. Hij gaat nu op zoek.
De brede zoekwoorden, met de meeste zoekopdrachten per maand, zijn nu veranderd in minder zoekwoorden.
De zoekwoorden veel specifieker.
Er wordt nu niet meer gezocht naar “internet marketing”, maar naar bijvoorbeeld “beste internet marketeer Wageningen”.
Oyit verwerkt long tail zoekwoorden in informatie- en product-pagina’s, zodat deze beter gevonden worden door zoekmachines. En door de zoekwoorden consistent toe te passen in alle (social-) media uitingen wordt de vindbaarheid extra vergroot.
Fase 5: Kopen of niet Kopen
De voor- en nadelen worden vergeleken van de gevonden resultaten worden door de consument vergeleken. En er wordt wederom bepaald of men het product of de dienst echt nodig heeft.
In deze fase wordt een aanbieder vergeleken met andere aanbieders. Dit is de laatste kans voor een bedrijf om de consument te overtuigen dat de consument zijn product of zijn dienst nodig heeft.
Het is dus van uiterst belang dat de potentiële klant in deze fase jouw bedrijf in zijn hoofd heeft zitten.
2. Zorg dat klanten je bedrijf kunnen vinden
Met Google Mijn Bedrijf kunnen klanten je altijd en overal vinden, en geeft het een mooie presentatie aan de rechtkant van het scherm in Google.
Google Mijn Bedrijf is een gebruiksvriendelijke, gratis tool waarmee je als bedrijf je online aanwezigheid kunt beheren op websites van Google.
Google is in Nederland de meest gebruikte zoekmachine.
De ervaring leert (helaas) dat gebruik van Google applicaties en Google gereedschap van groot belang is voor de vindbaarheid. Oyit maakt gebruik van: het aanmaken van g-mail accounts, het opzetten van de Google Search Console met URL-inspectie en sitemaps controle, koppelingen met Google Analytics, verwerking van Google Maps in de website en andere door Google aangereikte tools.
3. Kies voor klanten
We willen niet alleen bezoekers, een bedrijft leeft van klanten.
Maar wil je meer klanten via het internet dan zul je je focus moeten verleggen. Focus niet op het middel, maar het resultaat.
Meer bezoekers
Als je met je bedrijf na het ingeven van een zoekterm niet op de eerste pagina’s van een zoekmachine (als bijvoorbeeld Google) te vinden bent, is de kans niet groot dat de betreffende surfer (en dus de potentiele klant) jouw pagina aanklikt en bezoekt. Surfer willen gemak en willen graag snel resultaat op hun zoekterm.
Wil je gevonden worden, bedenk dan een passende titel, passend bij de diensten en/of producten die je aanbiedt.
Als je een passend zoekwoord hebt gevonden kun je starten met het bevorderen van het klikgedrag door het zoekwoord op de juiste wijze te verwerken in de URL’s, de headers, de metatags en de tekst.
Surfers bekijken helaas alleen en heel snel titels, kopjes, en plaatjes voordat men overgaat tot het lezen van een artikel of een pagina.
Het op de juiste wijze toepassen van zoekwoorden kan het verschil maken of je een nummer 50 positie bekleedt of bovenaan in Google staat wanneer er op het zoekwoord gezocht wordt.
Alles volproppen met zoekwoorden is een slechte zaak. De algoritmes van Google straffen dit af en de tekst zou wel eens slecht leesbaar kunnen worden.
Oyit gebruikt technieken zodat er een goede balans ontstaat tussen leesbaarheid en vindbaarheid.
Om zoekwoorden extra te ondersteunen in vindbaarheid creëert Oyit ook zogenaamde slimme URL’s, in het kort gezegd webpagina’s volledig ingericht, op het beter gevonden worden door zoekmachines.
Meer waarde
Er zijn veel excuses te verzinnen waarom jouw bezoekers en dus je potentiële klanten (prospects) niets kopen. Misschien heb je ze weleens gehoord: het is te duur, ik kijk toch nog even verder.
Maar de bezwaren van deze potentiële klanten, die hen weerhouden om iets bij jou te kopen, zijn makkelijker te overwinnen dan je denkt.
De meeste klanten kunnen jouw product of dienst wel betalen, maar het is de vraag of ze geen betere deal kunnen maken. Anders gezegd, kunnen zij ergens anders meer waarde voor hun geld kunnen krijgen.
Kies dus niet direct voor een aanbieding met de laagste prijs omdat je gehoord hebt dat je te duur bent.
Maar verhoog je waarde. Voeg bijvoorbeeld een gratis e-boek, video of instructie les toe. Biedt een gratis dienst aan. Voeg alles toe waarmee de klant meer waarde krijgt voor dezelfde euro.
Zet jezelf neer als expert.
We zijn allemaal bereid meer te betalen als het gaat om een merk of een specialist. Zoek de juiste niche en zorg dat je bekend staat om je kwaliteit of kennis.
Maar gebruik van goede filters op producten, voeg keuze hulpen toe, zorg dat mensen zich kunnen registreren, zich kunnen inschrijven op een nieuwsbrief.
Hogere conversie
Klanten voor wie Oyit een SEO traject inzet wennen snel aan de hogere bezoekersaantallen op hun website. Maar voor meer klikken, meer leestijd, meer aanmeldingen, meer transacties en aankopen zult u de bezoeker moeten binden. Een goede conversie optimalisatie maakt van bezoekers klanten. Het meten van conversies kan eenvoudig met Google Analytics in combinatie met landingspagina’s in uw website.
4. Start met Bloggen
De beste optimalisatie voor een website of webwinkel is het leveren van kwalitatief hoogstaande inhoud (zogenaamde “content”). Het delen van waardevolle content is zelfs zo effectief dat het volgens onderzoek beter werkt dan adverteren.
5. Maak gebruik van Social Media
Social media is erg populair, zowel bij particulieren als bij bedrijven, als bij jongeren en bij ouderen.
Je ontkomt er in de huidige tijd niet aan om gebruik te maken van kanalen als Facebook, Twitter, Instagram of Pinterest?
het is zaak om een social media planmatig te gaan gebruiken.
Dit kost tijd, maar kan zorgen voor dat net extra beetje exposure of klantenbinding.
Mocht u hierbij hulp nodig hebben kan Oyit voor u social media accounts aanmaken, postschema’s ontwerpen en zelfs het posten voor u verzorgen. Want social media is…
1. Een uitstekend marketinginstrument
Sociale mediakanalen een enorm platform om met een doelgroep in contact te komen. De informatie van je website kan door gebruikers verder gedeeld worden via hun netwerk.
Door het delen van de informatie over je bedrijf, je diensten, je producten, tips, recensies, aanverwante artikelen etc. en het regelmatig actief zijn blijven de naam en de activiteiten van je bedrijf langer hangen bij gebruikers.
Beoordeel wel, welk social media kanaal het beste bij je doelgroep past. Niet alle kanalen zijn altijd even geschikt.
Stel een strategie op, omdat elk kanaal weer anders wordt gebruikt en een eigen publiek heeft.
Kijk dus goed van welke sociale kanalen je doelgroep gebruikmaakt en speel daar op in.
Een aantal stappen voor het inzetten van social media:
- Plaats social media knoppen (buttons met een link) op je website. Op deze manier kan een bezoeker content van de website delen met hun netwerk. En ook lid worden van je social media account.
- Stel vast welk social media kanaal het beste aansluit bij jouw doelgroep. Ieder social media kanaal een eigen publiek en een eigen manier van interactie.
- Verdiep je in het gekozen netwerk. Het is effectiever om in het begin te focussen op één of twee kanalen dan op meerdere.
- Start met het opbouwen van een reputatie via het social media kanaal.
2. Heeft een grote toegevoegde waarde voor SEO
Social media signalen hebben een enorme invloed op de rankings van websites in Google.
Om de waarde en autoriteit van een website te bepalen maakte Google vroeger gebruik van het aantal links van andere websites die naar jouw website linkten, zogenaamde backlinks.
Google deed dit omdat men van mening was, dat een verwijzing van de ene naar de andere website, gezien kon worden als een positieve referentie en op basis daarvan rangschikten ze websites in de zoekresultaten.
Vandaag de dag kunnen social media signalen nagenoeg op dezelfde manier worden gezien.
Wanneer iemand een artikel op een website liked, plust of tweet dan gaat Google ervan uit dat die persoon de informatie waardevol vind. Voor Google zijn social media signalen een goede manier om te bepalen hoe waardevol een bepaald artikel of website is. Social media signalen zijn een zogenaamde ranking factor in Google.
3. Wordt door de concurrentie gebruikt
De kans is groot dat de concurrerende bedrijven in jouw branche wel gebruikmaken van social media en dat betekent dat zij op dit gebied voorlopen en jij dus achterloopt.
Het laten zien van je activiteit op de social media laat ook zien dat je een bedrijf bent van de huidige tijd.
Social media is dus voor je bedrijf een waardevolle toevoeging.
Laat Oyit u hierin bijstaan.
Het is in dit kader goed om te melden dat vermeldingen in bedrijfsgidsen ook een ranking factor is.
6. Gebruik remarketing
Remarketing is een marketing middel – je kan het bijna een strategie noemen – waarmee je mensen target die al eens jouw website hebben bezocht. De gegevens van deze websitebezoekers verkrijg je door bijvoorbeeld een cookie op te slaan of codes (tag) te verzamelen.
Voor het benaderen van deze bezoekers gebruikt Oyit met name Chimpmail.
De digitale nieuwsbrief blijkt uit onderzoek een stabiele factor, zeker wanneer deze van waardevolle klantgerichte tips en informatie wordt voorzien.
Maar voor de beginnende of startende organisatie kan de re-marketing tool ook ingezet worden als onderzoek van afzetmogelijkheden, wie zijn mijn klanten en waar zitten ze. Door het, in kleine mate, adverteren op Facebook, Instagram, Google Ads, Google shopping, Google Express en andere sites met onbetaalde of betaalde advertenties en deze individuele advertenties te koppelen aan landingspagina’s met hun unieke Google Analytics profiel, ontstaat er een schat aan informatie.
Informatie die wat vertelt over welke bezoekers, waar zij zich bevinden, hun koopgedrag en hun surfgedrag. Deze informatie kan dan worden gebruikt om de advertenties en de webpagina’s zodanig aan te passen dat het bezoeker aantal wordt vergroot en met een passende conversie leidt tot meer verkoop.
Laat Oyit u hierin bijstaan!
Welke strategie jij ook kiest, onderneem actie. Je zult geen nieuwe klanten krijgen door af te wachten.