Nieuwe klanten werven

Mensen heb van nature de neiging om dingen te kopen.
Allereerst omdat we bepaalde dingen nodig hebben. In de Piramide van Maslow zien we dat zaken als slaap, voedsel, drinken en ontlasting de fundering van de hiërarchische ordening van menselijke behoeften vormen. Maar mensen kopen ook door behoefte aan zekerheid, uit verslaving, omdat iets aan vervanging toe is, door zich te identificeren (denk aan merken), uit gemak en voor verwennerij.

klanten werven

Je hoeft tegenwoordig steeds minder de deur uit om dingen te kunnen kopen. Alles is online te verkrijgen en daar maken we als consument dan ook steeds vaker gebruik van.
Maar hoe krijg ik deze kopers nu gekoppeld aan mijn bedrijf of mijn webwinkel?

Focus op een nichemarkt

Hoewel er nog steeds voldoende klanten zijn, is voor de meeste bedrijven de afzetmarkt aanzienlijk verkleind. Waar men vroeger tien leads kreeg om 1 klant binnen te halen, moet men het nu doen met vijf leads.
Om als bedrijf te overleven zul je dus van minder bezoekers, meer leads moeten maken. Hetgeen betekent dat je de markt kleiner en specifieker moet maken. Focussen op een nichemarkt betekent jouw markt specificeren. Een niche is een klein deel van een grote markt.

Elke (online)consument doorloopt, voordat hij iets koopt, enkele fasen. Bij elke fase horen vragen.

Fase 1: Probleemherkenning

In deze fase heeft de consument net bepaald dat hij een vraag of behoefte heeft.
Denk bijvoorbeeld aan iemand die niet meer tevreden is over zijn auto. Aangezien hij nog niet weet of hij de auto wil verkopen, spuiten, inruilen of wassen, zoekt hij op de zoekterm “auto”.

Met meer dan 33.000 zoekopdrachten per maand azen bedrijven die met auto’s te maken hebben op dit zoekwoord! Onbegrijpelijk, te meer wanneer je bedenkt dat deze bezoeker nog lang niet aan kopen toe is. Hoe breder het zoekwoord, hoe breder het publiek. Zorg dus dat je zoekwoorden kiest die onderscheidend zijn van je concurrenten.
Oyit gebruikt diverse technieken om zoekwoorden af te stemmen op de specifieke business en meet de effectiviteit van de zoekwoorden (ook in vergelijk met concurrenten).
Met diverse SEO technieken worden webpagina’s zo ingericht dat zoekmachines een betreffende pagina op het betreffende zoekwoord goed kan vinden.

Fase 2: Informatie Verzamelen

De consument die driftig op zoek was naar informatie over zijn auto begint steeds meer informatie te verzamelen.

Fase 3: Vergelijken en Keuze Maken

In deze fase bepaalt de consument of hij het product/dienst echt nodig heeft. Als deze potentiële klant uw bedrijf op het internet (organisch of via advertenties), in de social media, in blogs al is tegengekomen zal dat blijven kleven. Zeker als hij een artikel heeft gelezen met zinvolle en verrassende content.
Oyit kan u helpen om op een verrassende en vernieuwende wijze uw bedrijf onder de aandacht te brengen met kwalitatief goede blogs en posts.

Fase 4: Vinden van Aanbieders

De consument weet nu wat hij wil en gaat specifiek op zoek. De brede zoekwoorden, met de meeste zoekopdrachten per maand, zijn nu veranderd in long tail zoekwoorden. De zoekwoorden zijn specifiek. In deze fase zoekt men dus bijvoorbeeld niet meer naar “internet marketing”, maar naar (b.v.) “beste internet marketeer Wageningen”.
Oyit verwerkt long tail zoekwoorden in informatie- en product-pagina’s, zodat deze beter gevonden worden door zoekmachines. En door de zoekwoorden consistent toe te passen in alle (social-) media uitingen wordt de vindbaarheid extra vergroot.

Fase 5: Kopen of Niet Kopen

De voor- en nadelen worden vergeleken en er wordt wederom bepaald of men het product of de dienst echt nodig heeft. In deze fase wordt de aanbieder vergeleken met andere aanbieders. Dit is de laatste kans om de consument te overtuigen dat hij of zij jouw product of dienst nodig heeft.
Het is van uiterst belang dat de potentiële klant in deze fase jouw bedrijf in zijn hoofd heeft zitten.

Zorg dat klanten je bedrijf kunnen vinden

Met Google Mijn Bedrijf kunnen klanten je altijd en overal vinden, daarbij aangetekend dat Google met 95.64%, in Nederland de meest gebruikte zoekmachine is.
Google Mijn Bedrijf is een gebruiksvriendelijke, gratis tool waarmee je als bedrijf je online aanwezigheid kunt beheren op websites van Google.

Google mijn bedrijf

De ervaring leert (helaas) dat gebruik van Google applicaties en Google gereedschap van groot belang is voor de vindbaarheid. Oyit maakt gebruik van: het aanmaken van g-mail accounts, het opzetten van de Google Search Console met URL-inspectie en sitemaps controle, koppelingen met Google Analytics, verwerking van Google Maps in de website en andere door Google aangereikte tools.

Kies voor klanten

Je hebt als ondernemer liever klanten dan bezoekers.
Wil je meer klanten via het internet dan zul je je focus moeten verleggen. Focus niet op het middel, maar het resultaat.

  • Meer bezoekers

Als je met je bedrijf na het ingeven van een bepáalde zoekterm niet op de eerste pagina’s van een zoekmachine (als bijvoorbeeld Google) te vinden bent, is de kans klein dat de betreffende surfer (en dus potentiele klant) jouw pagina aanklikt en bezoekt.

Wil je gevonden worden, bedenk dan een passende SEO titel. Als je een passend zoekwoord hebt gevonden voor jouw pagina(s) kun je beginnen met het bevorderen van het klikgedrag door het zoekwoord op de juiste wijze te verwerken in URL’s , headers, metatags en tekst.  Surfers bekijken heel snel titels, kopjes, en plaatjes voordat men overgaat tot het lezen van een artikel of een pagina. Het op de juiste wijze verwerken van zoekwoorden kan het verschil maken of je een nummer 8 positie bekleedt of bovenaan in Google staat wanneer er op het betreffende woord gezocht wordt.

Maar alles volproppen met zoekwoorden is ook geen optie. De algoritmes van Google straffen dit af en de tekst zou wel eens slecht leesbaar kunnen worden.
Oyit gebruikt technieken zodat er een goede balans ontstaat tussen leesbaarheid en vindbaarheid.
Om zoekwoorden extra te ondersteunen in vindbaarheid creëert Oyit ook zogenaamde slimme URL’s, in het kort gezegd webpagina’s volledig ingericht, op het beter gevonden worden door zoekmachines.

  • Meer waarde

Er zijn veel excuses waarom jouw bezoekers, of liever gezegd, potentiële klanten (prospects) niets kopen. Misschien heb je ze weleens gehoord: het is te duur, ik kijk toch nog even verder. Maar bezwaren van potentiële klanten, die hen tegenhouden om iets bij jou te kopen, zijn makkelijker te overwinnen dan je denkt.

De meeste klanten kunnen jouw product of dienst wel betalen, maar het is de vraag of ze geen betere deal kunnen maken, oftewel, ergens anders meer waarde voor hun geld kunnen krijgen. Kies niet direct voor een aanbieding tot bodemprijzen omdat je gehoord hebt dat je te duur bent.
Maar verhoog je waarde. Voeg bijvoorbeeld een gratis e-boek, video of instructie les toe. Biedt een gratis dienst aan. Voeg alles toe waarmee de klant meer waarde krijgt voor dezelfde euro.

Een ander aspect is jezelf neer te zetten als expert.
We zijn allemaal bereid meer te betalen als het gaat om een merk of een specialist. Zoek de juiste niche en zorg dat je bekend staat om je kwaliteit of kennis.

Door aan de roep om korting en gewin te voldoen maak je product onweerstaanbaar, werk dus met tijdelijke bonussen. Verlies is een van de grootste angsten van klanten hebben. Daarom werken tijdelijke aanbiedingen ook zo goed. Of de verleiding in de webshop dat het aantal producten gelimiteerd is.

  • Hogere conversie

Klanten voor wie Oyit een SEO traject inzet wennen snel aan de hogere bezoekersaantallen op hun website. Maar voor meer klikken, meer leestijd, meer aanmeldingen, meer transacties en aankopen zult u de bezoeker moeten binden. Een goede conversie optimalisatie maakt van bezoekers klanten. Het meten van conversies kan eenvoudig met Google Analytics in combinatie met landingspagina’s in uw website.

Start met Bloggen

Over het algemeen kun je stellen dat de beste optimalisatie voor een website het leveren van kwalitatief hoogstaande inhoud (zogenaamde “content”) is, in combinatie met een gedegen structuur. Het delen van waardevolle content is zelfs zo effectief dat het volgens onderzoek beter werkt dan adverteren.

Het schrijven van blogberichten is erg succesvol:
• 61% van de consumenten heeft weleens iets gekocht via een blogartikel
• 77% van de internetgebruikers leest blogartikelen
• 70% van de consumenten leert een bedrijf liever kennen via content dan via advertenties

Bedrijven die actief bloggen ontvangen gemiddeld 80% meer bezoekers op hun website en generen gemiddeld 126% meer leads.
Laat Oyit u bijstaan in het opzetten van blogs.

Maak gebruik van Social Media

Social media is ongekend populair, zowel bij particulieren als bij bedrijven. Maakt jouw bedrijf al gebruik van Facebook, Twitter, Instagram of Pinterest? Zo niet dan raden wij echt aan om social media te planmatig te gaan gebruiken.

social media


Het kost tijd, maar kan net zorgen voor dat extra beetje exposure of klantenbinding.
Mocht u hierbij hulp nodig hebben kan Oyit voor u social media account aanmaken, postschema’s ontwerpen en zelfs het posten voor u verzorgen. Want…

1. Uitstekend marketinginstrument

Sociale mediakanalen bieden bedrijven een enorm platform om met hun doelgroep in contact te komen. De informatie van je website kan door gebruikers verder gedeeld worden via hun netwerk, dit zorgt voor een groter bereik. Door het delen van de informatie en het regelmatig actief zijn blijven de naam en de activiteiten van je bedrijf beter hangen bij gebruikers.

Als bedrijf is het goed te kijken welk social media kanaal het beste bij je doelgroep past. Om je doelgroep te bereiken is het belangrijk dat je een strategie opstelt, omdat elk kanaal weer anders gebruikt wordt en een eigen publiek kent. Kijk dus van welke sociale kanalen je doelgroep gebruikmaakt en speel daar op in.

Een aantal stappen die je kunt nemen voor het inzetten van social media:

  1. Plaats social media knoppen op je website. Op deze manier kan men de content van de website delen met hun netwerk.
  2. Stel vast welk(e) social media kanaal het beste aansluit bij de doelgroep. Ieder social media kanaal een eigen publiek en een eigen manier van interactie.
  3. Verdiep je in het gekozen netwerk(en). Het is beter om in het begin te focussen op één of twee kanalen dan op meerdere.
  4. Start met het opbouwen van een reputatie via het kanaal.

2. Grote toegevoegde waarde voor SEO

Social media signalen hebben een grote invloed op de rankings van websites in Google. Om de waarde van een website te bepalen keek Google vroeger naar links van andere websites die naar jouw website linkten, zogenaamde backlinks. Google deed dit omdat ze van mening waren dat een verwijzing van de ene naar de andere website, gezien kon worden als een positieve referentie en op basis daarvan rangschikte ze websites in de zoekresultaten.

Tegenwoordig kunnen social media signalen nagenoeg op dezelfde manier worden gezien. Wanneer iemand een artikel op een website liked, plust of tweet dan gaat Google ervan uit dat die persoon de informatie waardevol vind. Voor Google zijn social media signalen een goede manier om te bepalen hoe waardevol een bepaald artikel of website is. Social media signalen zijn een zogenaamde ranking factor in Google.

Als jouw bedrijf actief is op social media dan kunnen de social media signalen ervoor zorgen dat de website beter gaat scoren in Google.

3. De concurrentie loopt voor

De kans is groot dat de concurrerende bedrijven in jouw branche wel gebruikmaken van social media en dat betekent dat zij op dit gebied voorlopen.
Als de concurrenten wel actief zijn op diverse social media kanalen dan wil dit niet altijd zeggen dat ze dit op de juiste manier doen. Veel bedrijven hebben geen idee hoe ze een degelijke social media campagne kunnen opzetten en/of toepassen.

Social media kan ook voor jouw bedrijf een waardevolle toevoeging zijn. Het kan zorgen voor klantenbinding, naamsbekendheid en beter posities in Google, mits op de juiste wijze toegepast.
Laat Oyit u hierin bijstaan.

Het is in dit kader goed om te melden dat vermeldingen in bedrijfsgidsen ook een rankingsfactor is.

Gebruik remarketing

Remarketing is een marketing middel – je kan het bijna een strategie noemen – waarmee je mensen target die al eens jouw website hebben bezocht.  De gegevens van deze websitebezoekers verkrijg je door bijvoorbeeld een cookie op te slaan of codes (tag) te verzamelen.
Voor het  benaderen van deze bezoekers gebruikt Oyit met name Chimpmail.
De digitale nieuwsbrief blijkt uit onderzoek een stabiele factor, zeker wanneer deze van waardevolle klantgerichte tips en informatie wordt voorzien.

Maar voor de beginnende of startende organisatie kan de remarketing tool ook ingezet worden als onderzoek van afzetmogelijkheden, wie zijn mijn klanten en waar zitten ze. Door het, in kleine mate, adverteren op Facebook, Instagram, Google Ads, Goolge shopping, Google Express en andere sites met onbetaalde of betaalde advertenties en deze individuele advertenties te koppelen aan landingspagina’s met hun unieke Goolge Analytics profiel, ontstaat er een schat aan informatie.
Informatie die wat vertelt over welke bezoekers, waar zij zich bevinden, hun koopgedrag en hun surfgedrag. Deze informatie kan dan worden gebruikt om de advertenties en de webpagina’s zodanig aan te passen dat het bezoeker aantal wordt vergroot en met een passende conversie leidt tot meer verkoop.
Laat Oyit u hierin bijstaan!

Welke strategie jij ook kiest, onderneem actie. Je zult geen nieuwe klanten krijgen door af te wachten.