Onderhoud ERP systemen
Een ERP systeem (een afkorting van Enterprise Resource Planning) is een software applicatie/systeem, geimplementeerd met als doel, relevante informatie van bedrijfsafdelingen op een overzichtelijke wijze bij elkaar te brengen.
De integratie van een ERP systeem zorgt voor koppeling van de bedrijfsprocessen met efficiëntie en consistentie als gevolg. Zo kan men op snelle en betrouwbare wijze bedrijfsbrede rapportages of analyses genereren ter verbetering van processen.
Enkele voorbeelden van ERP systemen zijn:
Exact
Microsoft Dynamics
SAP
Onderhoud CRM Sytemen
CRM (CRM is een afkorting van Customer Relationship Management) software of CRM systemen ondersteunen specifiek de Sales en Marketing afdelingen.
Deze systemen zijn speciaal ontworpen voor bedrijven die klantrelaties en Customer Lifetime Value (CLV) willen monitoren en verbeteren.
Enkele voorbeelden van CRM systemen zijn:
Tribe
SalesForce
Problemen
Helaas komt het regelmatig voor dat het onderhoud en gebruik van deze systemen niet juist of naar ontevredenheid wordt uitgevoerd.
Daarnaast zien wij dat antwoorden naar aanleiding van vragen aan helpdesk ‘s van ERP/CRM leveranciers soms lang op zich laten wachten of in onbegrijpelijke taal wordt beantwoord. En weet zowel de manager als de medewerker niet waar hij aan toe is of hoe gebruik en inzicht te stroomlijnen.
Het is door de bank genomen geen optie om bij een dergelijke ontevredenheid te op zoek te gaan naar een ander systeem of een andere leverancier. De software is vaak een behoorlijke kapitaalsinvestering geweest en in in bepaalde branches zijn er weinig alternatieven.
Ook is het voor de kleinere ondernemer vaak moeilijk om en vuist te maken, omdat formulering van de problemen een technische achtergrond behoeft.
Vaak moet er dan een oplossing worden gezocht voor de volgende situaties
Interne problemen
Te weinig interne en/of externe deskundigheid.
Key-users met kennis zijn niet meer in het bedrijf aanwezig.
Gebrek aan technische kennis.
Gebruikers zijn onvoldoende getraind.
Onvoldoende tijd om kleine aanpassingen door te voeren (bv. aanmaak nieuwe gebruikers).
Onvoldoende kennis om kleine aanpassingen door te voeren.
Niet in staat aangedragen oplossingen van de leverancier door te voeren.
Systeem problemen
Systeem is onvoldoende geïmplementeerd.
Processen zijn slecht ingericht.
Het systeem is te omvangrijk, vanwege inkrimping.
Overbodige modules.
Te veel maatwerk.
Communicatie naar andere systemen werkt niet meer.
Dataproblemen.
Leveranciers problemen
Leverancier bestaat niet meer.
Afspraken met de leverancier onduidelijk.
Slecht contact met de leverancier.
Het niet declasseren van legacy applicaties.
Communicatieproblemen
Leverancier heeft geen helpdesk.
Vragen worden in onbegrijpelijke taal beantwoordt.
Het systeem is meer gedoe dan een hulp.
Oyit biedt de mogelijkheid aan MKB bedrijven, om bij problemen met het ERP /CRM systeem, het beheer en het contact met de leverancier over te nemen.