Online marketingplan

Een online marketingplan is essentieel om u te oriënteren in termen van uw promotionele inspanningen, en om ervoor te zorgen dat deze overeenkomen met de doelstellingen van uw bedrijf.
Het gaat er niet om dat u “zomaar” op het internet bent, maar dat u gebruik maakt van alle tools die online marketing tot uw beschikking stelt om uw merk te versterken en de voordelen ervan optimaal te benutten.

Uw omgeving: de markt en de concurrentie

De eerste stap naar een goede digitale marketingstrategie is het begrijpen van de omgeving waarin je werkt.
Hiervoor moet u de markt en de concurrentie grondig bestuderen: de kenmerken en trends van de sector, de benchmarks van uw concurrent en een analyse van de zwakke punten, de bedreigingen, de sterke punten en de kansen.

Tot slot moeten we onze USP (“unique selling proposition”) vinden: wat maakt ons product onderscheidend en wat plaatst het in een unieke positie ten opzichte van de concurrentie.

De doelgroep

Het is van vitaal belang om te weten op wie we ons richten. De volgende stap is dan ook om duidelijk te maken wie onze doelgroep is.

Demografie is een eerste essentiële stap om onze doelgroep te definiëren, maar het is niet genoeg. We moeten begrijpen wat hun behoeften zijn en wat hun motivatie is, en hoe we online kunnen communiceren en communiceren, om de beste kanalen en communicatiestrategieën te kiezen om hen te bereiken.

Doelstellingen

Zodra we de vorige stappen hebben gezet, bereiken we de belangrijkste vraag voor het succes van ons online marketingplan: Wat proberen we te bereiken?
Onze online doelstellingen moeten in overeenstemming zijn met onze bedrijfsstrategie. Enkele voorbeelden hiervan zijn het genereren van klanten voor ons nieuwe product, het verhogen van het herhalingspercentage en de aanbevelingen van onze bestaande klanten, het verhogen van het aantal keren dat ons product positief wordt genoemd, of de groei van het verkeer naar onze online winkel.

Wanneer het tijd is om de doelen van uw plan te bepalen, vind ik het heel nuttig om het SMART acroniem in gedachten te houden, zoals onze doelen zouden moeten zijn:

  • Specifiek
  • Meetbare
  • Bereikbaar
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Strategie en creativiteit

De strategie geeft ons een globale visie op de verschillende acties die we moeten ondernemen om een link te leggen met onze klant, die ons leidt naar de doelstellingen die we hebben gedefinieerd, op basis van de conclusies van de vorige stappen.
Om dit te organiseren is het zeer nuttig om onze acties te verdelen volgens de conversietrechter: logischerwijs is het niet hetzelfde praten met iemand die nog nooit van ons merk heeft gehoord, als praten met een vaste klant.

Als we eenmaal onze strategie hebben bepaald, is het tijd om deze creatief te maken, onze boodschap verder te vertalen en een blijvende indruk achter te laten.

Verkoop proces

Op basis van de strategie die we hebben gedefinieerd, zullen we nu ons digitale verkoopproces bepalen.
Het is verstandig om een reeks van stappen te definiëren die een bezoeker op onze website moet afleggen (customer journey) voordat hij of zij klant wordt.
Als de aard van ons bedrijf daarentegen geen ruimte biedt voor e-commerce, moeten we andere manieren vinden om onze verkoop te koppelen aan onze online communicatie, bijvoorbeeld door middel van leadgeneratie.

Trouw

Zodra we erin geslaagd zijn een gebruiker om te zetten in onze klant, worden we geconfronteerd met een van de meest interessante onderdelen van ons online marketingplan: loyaliteit.
Als we nadenken over hoe het aanzienlijk uitdagender is om een nieuwe klant te krijgen dan om een reeds bestaande klant te behouden, wordt het duidelijk dat aandacht voor dit deel van het plan zeer belangrijk is.

De begroting

Hoe bepaalt u het budget van uw online communicatie-inspanningen?
Het meest voorkomend is het verdelen van uw investering over de verschillende kanalen die u gebruikt (web, zoekmachines, sociale media…).
Maar om het goed te doen, moeten we echter goed kunnen voorspellen welke kanalen de meeste impact zullen hebben op ons publiek in de volgende stappen, dus het is essentieel om op de hoogte te zijn van de trends in uw sector.

Technologie en middelen

Als het gaat om technologie, biedt de online wereld een eindeloze hoeveelheid mogelijkheden die een constante groei doormaken.
Dus, hoe kiezen we de beste tools om ons digitale marketingplan te implementeren? Er is geen “juist antwoord”, maar als we een duidelijk idee hebben van ons budget, het verwachte rendement op onze investering en de plaatsen waar ons publiek op elkaar inwerkt, zullen we een goede voorsprong hebben als het gaat om beslissingstijd.
Aarzel niet om advies te vragen aan een expert die de voor- en nadelen van elke optie grondig kan uitleggen.

KPI

Ons plan is bijna klaar, maar we mogen een essentieel onderdeel niet vergeten: het analyseren van onze resultaten.

Om het succes van onze online inspanningen te bepalen, moeten we verschillende KPI’s of “Key Performance Indicators” onder controle hebben. Dit zijn metrieken die rechtstreeks verband houden met de resultaten van onze onderneming, die gemakkelijk kunnen worden verkregen met behulp van de talrijke tools die de digitale statistiek biedt. Een voorbeeld van een KPI zou de acquisitiekosten van een nieuwe klant van onze e-commerce kunnen zijn.

Download voor meer gedetailleerde informatie ons online-marketingplan.