Online marketingplan

Een online marketingplan is van cruciaal belang om je website te een positie in de online markt te geven, op basis van je promotie-inspanningen en ervoor te zorgen dat deze accorderen met de bedrijfsdoelen. ​

online marketingplan

Omgeving

De eerste stap naar een goede digitale marketingstrategie is het doorgronden van situatie van in welke omgeving je je begeeft. Wat is de markt waarin ik mij beweeg en met welke concurrenten/aanbieders heb ik te maken.
Hiervoor dient de markt en de concurrentie grondig te worden bestudeerd. De kenmerken en trends van de sector, de benchmarks van de concurrent(en) en een analyse van de zwakke punten, de bedreigingen, de sterke punten en de kansen van uw onderneming (de wel bekende SWOT analyse).

Uiteraard moeten we ook onze USP (“unique selling proposition”) weten te formuleren. Hoe moeilijk dat soms ook is en hoe vaak dat ook wordt overgeslagen.
Formuleer wat, waarom en hoe het product of dienst onderscheidend is, en plaatst het in een unieke positie ten opzichte van de concurrentie.

Doelgroep

Het is uiteraard van belang om te weten op wie we ons richten. Aan wie willen we onze producten en/of diensten aanbieden. Simple gezegd, aan wie willen we verkopen.

Demografie is een essentiële stap om onze doelgroep te definiëren, maar het is niet genoeg. Maar verkoop alleen binnen Nederland is wel een duidelijk voorbeeld.
We moeten begrijpen wat behoeften zijn en wat motivatie is van onze potentiele klanten. Om te kunnen bepalen hoe we online kunnen communiceren via de beste kanalen. Op welke wijze we communicatiestrategieën kiezen om deze potentiele klanten (suspects of prospects) te bereiken.

Doelstellingen

Zodra de bovenstaande stappen zijn genomen, zullen we de andere belangrijkste vragen moeten stellen voor het succes van een online marketingplan. Onze online doelen moeten in lijn zijn met onze bedrijfsstrategie.
Voorbeelden hiervan zijn het aantrekken van klanten voor onze nieuwe producten, het verhogen van herhalingspercentages en suggesties van bestaande klanten, het verhogen van het aantal positieve recensies van onze producten of het verhogen van het verkeer naar onze online winkel.

Wanneer het tijd is om de doelen van uw plan te bepalen, vind ik het heel nuttig om het SMART acroniem in gedachten te houden, zoals onze doelen zouden moeten zijn:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Bereikbaar
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Strategie

Een strategie geeft ons een overzicht van acties nodig om contact op te nemen met de klant, waardoor we de onze doelen bereiken op basis van de uitkomsten van de vorige stappen.
Om deze reden is het handig om acties per conversiekanaal te verdelen. Duidelijk is dat een gesprek met mensen die nog nooit van ons hebben gehoord iets anders is, dan praten met vaste klanten.

Als we eenmaal onze strategie hebben bepaald, is het tijd om deze operationeel te maken. Door de boodschap verder te vertalen en een passende online indruk achter te laten.

Verkoopproces

Verder zullen we het online verkoopproces moeten omschrijven.
Het is verstandig om een reeks van stappen te definiëren, die een bezoeker op de website moet afleggen (customer journey) voordat hij of zij klant wordt of overgaat tot de gewenste actie.
Als de aard van ons bedrijf geen ruimte biedt voor e-commerce, moeten we andere manieren vinden om onze verkoop te koppelen aan onze online communicatie, bijvoorbeeld door middel van leadgeneratie of merk profilering.

Trouw

Wanneer we erin geslaagd zijn een bezoeker om te zetten in een klant, worden we geconfronteerd met een van de meest boeiende onderdelen van ons online marketingplan: loyaliteit.
Aangezien het aanzienlijk uitdagender is om een nieuwe klant te binnen krijgen dan om een reeds bestaande klant te behouden.
Maar dat zien we natuurlijk al jaren terug in de traditionele verkooptechnieken.

De begroting

Hoe bepaalt u het budget van uw online communicatie-inspanningen?
Het meest voorkomend is het verdelen van uw investering over de verschillende kanalen die u gebruikt, zoals bijvoorbeeld web, zoekmachines, sociale media enzovoorts.
Dus het is essentieel om op de hoogte te zijn van de trends in uw sector.

Technologie en middelen

Als het gaat om technologie, biedt de online wereld een eindeloze hoeveelheid mogelijkheden die een constante groei doormaken.
Hoe kiezen we dan de beste tools om ons digitale marketingplan te implementeren?
Wanneer we een duidelijke omschrijving hebben van ons budget, het verwachte rendement op onze investering en de plekken waar ons publiek met elkaar communiceert, hebben we een goede basis voor een succesvolle online communicatie.

KPI

Als het plan staat mogen we een essentieel onderdeel niet vergeten: het analyseren van onze resultaten.
Om het succes van onze online inspanningen te bepalen, moeten we verschillende KPI’s of “Key Performance Indicators” onder controle hebben.
Hier geldt: Meten is weten.

Download voor meer gedetailleerde informatie ons online-marketingplan.