On-page SEO optimalisatie

On-page optimalisatie is belangrijk omdat het de basis vormt van een website. Conversieoptimalisatie, e-mailmarketing en gebruikerservaring zijn ook allemaal belangrijke elementen in internetmarketing. Maar dit heeft echter alleen zin als we precies hebben beschreven van onze website over gaat.

Wat is on-page optimalisatie?

SEO’s on-page optimalisatie gebtuiken we om de website te ontwerpen vanuit het perspectief van zoekmachines. Hoewel het precieze algoritme van Google een heel groot geheim is, weten we hoe zoekmachines werken. Hierdoor weten we welke technische punten belangrijk zijn. Verschillende punten op de pagina moeten Google de inhoud van de pagina aangeven.​

Dit kan door middel van:

  • Headings
  • Pagina Titel
  • Afbeeldingen
  • Content
  • URL’s

Pagina Titels

Elke pagina heeft als het goed is een eigen pagina titel. Omdat elke pagina over een ander onderwerp zou moeten gaan. Daarnaast moet een pagina titel niet te lang zijn zodat de zoekmachine deze makkelijk kan lezen en begrijpen. Titels dienen niet langer dan 70 karakters te bevatten en vertellen waar de pagina over gaat.

Zoekwoorden

Het is belangrijk dat je je zoekwoorden (keywords) in je website gebruikt gericht op diegenen die mogelijk geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt, in de verschillende fases van het koopproces.

Headings

Veel marketeers zijn het erover eens dat headings, naast content, zeer belangrijk zijn binnen on-page optimalisatie. Headings zijn de (meestal dikgedrukte) koppen op een pagina. Net als in een artikel in een tijdschrift moet je door de koppen te lezen kunnen zien waar de gehele tekst over gaat. Op deze manier kan een bezoeker van je website besluiten of deze het interessant lijkt om het hele artikel wil te gaan lezen.

De belangrijkste kop noemen we de H1-kop. Aangezien dit de belangrijkste is dient elke pagina ook maar 1 H1-kop te hebben. Deze komt over het algemeen overeen met je hoofdzoekwoord van die specifieke pagina.

Content

Content is king, is een uitspraak die vaak wordt verteld. Veel mensen denken te weten wat dit inhoudt maar zo simpel is het niet.
Natuurlijk heb je content nodig om te kunnen scoren. Uit een onderzoek over on-page optimalisatie is gebleken dat de meeste pagina’s uit de top 3 zoekresultaten meer dan 1500 woorden op de pagina hebben staan. Een zeer belangrijke rankingfactor dus. Toch gaat het niet om het aantal woorden, wat deze websites allemaal gemeen hebben met elkaar is de toegevoegde waarde. Elke vraag die een persoon over een bepaald onderwerp kan hebben wordt in kwalitatieve content beantwoord.

Afbeeldingen

Afbeeldingen zijn een vaak vergeten onderdeel van SEO-optimalisatie. Google behandelt gebruikers van zijn zoekmachine als ‘klanten’. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat deze mensen hun services zo vaak mogelijk blijven gebruiken en om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten van hoge kwaliteit zijn. Afbeeldingen op de pagina die betrekking hebben op het onderwerp worden gewaardeerd. Maar later ook hier gebruik van gemaakt. Hoe controleert Google of de afbeelding verband houdt met het onderwerp? Het zag het niet. Het algoritme kan de afbeelding niet zien. Het kan echter zien onder welke naam de afbeelding is opgeslagen en welke “alt-tag” eraan is gekoppeld. Als u wilt dat Google weet waar uw afbeelding over gaat, is het belangrijk om de afbeelding een onderwerp gerelateerde naam te geven.​

URL’s

Een van de minst belangrijke factoren op het gebied van on-page optimalisatie is tegenwoordig de URL. Een paar jaar terug was deze nog een stuk belangrijker. Momenteel is het echter een stuk minder belangrijk. Je zoekwoord kan er beter wel dan niet in staan maar het allerbelangrijkste is dat de URL leesbaar is. Dus geen getallen en symbolen in je URL die voor Google niet te begrijpen zijn.

Dit zijn de belangrijkste on-page SEO factoren, maar er zijn er veel meer.
Download voor meer informatie over de rankingsfactoren ons e-book.

Oyit, uw SEO specialist