Optimalisatie tips

Conversie tip 1: Structuur, opmaak en overzicht

Zorg ervoor dat de pagina’s van de webiste pagina’s rust uitstralen. Niet te veel tekst, niet te veel afbeeldingen en niet teveel knoppen, voldoende witruimte met de juiste verhouding tussen de elementen en zeker geen knipperende en bewegende gif-animaties. Hoe rustiger de opmaak van de pagina’s en alinea’s, des te groter is de kans dat de bezoeker de tekst goed leest, geïnteresseerd raakt en ‘verder klikt’.

Ben je zelf geen professionele vormgever? Besteed het werk aan je website dan uit aan een webdesigner die dagelijks bezig is met dit soort zaken. Het kost inderdaad iets, maar dat verdien je later weer terug door meer conversies via je website.

Conversie tip 2: Gebruik opvallende ‘Call to Action’ knoppen

Het gebeurt helaas nog heel vaak dat webdesigners de buttons in het design opmaken in dezelfde kleur als de rest van de layout. Hierdoor krijgt de website wel een heel rustige uitstraling, maar de CTA [call-to-action] knop valt relatief slecht op waardoor er simpelweg minder mensen op klikken. Geef de knop dus een opvallende kleur en zorg ervoor dat de tekst die erin staat duidelijk aangeeft wat de bezoeker kan verwachten nadat hij heeft geklikt. Zet deze CTA [call-to-action] altijd bovenaan in de website zodat je bezoekers hem meteen zien.

Conversie tip 3: KISS

De term KISS staat voor ‘keep it short and simple’. Hoe simpel je zelf denkt dat je verhaal op je webpagina ook is; maak het geheel nog korter en eenvoudiger. Vat samen, kort in, maak het makkelijk. Stel je je website bezoekers voor als een horde verwilderde laaggeletterden en probeer hen, met die gedachte in je achterhoofd, te overtuigen dat ze contact met je moeten opnemen of een formulier moeten invullen. Dat is nog een hele uitdaging.

Conversie tip 4: Houd het formulier op je website zo kort mogelijk

Des te meer vragen je stelt in het contact- of offerteformulier op je website, des te minder mensen het zullen invullen. Dus, wil je meer conversies? Strip dan zo veel mogelijk velden uit je formulier en houd ‘m kort. Merk je dat je (te) veel onzinnige aanvragen krijgt? Dan kan je je formulier iets uitbreiden om ervoor te zorgen dat alleen de serieuze bezoekers contact opnemen.

Conversie tip 5: Plaats reviews op je website

Je kan de conversie op je website makkelijk verhogen door reviews van jouw klanten te verzamelen en deze op je website te plaatsen. Zorg er daarbij voor dat je ook de negatieve reviews laat zien. Dit laat zien dat je eerlijk en transparant bent. Indien de reviews overwegend positief zijn zal dat direct leiden tot meer conversies. Vergeet niet je klanten te vragen om ook daadwerkelijk een review te plaatsen via bijvoorbeeld Facebook of Google ‘mijn Bedrijf’.

review Oyit Consultancy

Conversie tip 6: Verwijder sliders en foto carousels uit de header

Bijna elke website (ook wij) heeft een slideshow. En toch raden we het af om je website te voorzien van een grote foto slideshow in de header. Uit diverse onderzoeken is namelijk gebleken dat een grote header slideshow direct zorgt voor een lagere conversie. Plaats bij voorkeur een rustige afbeelding die vast in de header staat, puur ter illustratie en ondersteuning van de content.

Conversie tip 7: Zorg dat je website lekker soepel loopt

Niemand houdt van wachten. Wij houden er niet van, jij niet en jouw bezoekers al helemaal niet. Hoe langzamer jouw pagina’s en afbeeldingen laden, hoe meer mensen zullen afhaken. Wil je je conversie verbeteren? Zorg er dan voor (eventueel samen met je webdesigner) dat je website lekker snel loopt, niet hapert en aanvoelt als een ‘geoliede machine’. Dit betekent dat je scripts onderaan de pagina plaatst, de afbeeldingen zo licht mogelijk houdt (weinig KB) en de snelheid van je site regelmatig test,

Er zijn nog wel 100 manieren en technieken te bedenken waarmee je de conversie op je website kunt verbeteren. Bovenstaande tips zorgen er in ieder geval voor dat je direct meer conversies via je website kan genereren. Ben je toe aan een conversiegerichte nieuwe website? Neem dan gerust contact met ons op!