BETAALDE ZOEKRESULTATEN

De termen SEO en SEA worden vaak gebruikt als het gaat om de vindbaarheid binnen zoekmachines.
SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands.​
SEA staat voor Search Engine Advertising (adverteren in zoekmachines).

Omdat Google veruit de meest gebruikte zoekmachine is, wordt met SEA soms Google Ads (voorheen: AdWords) of Google Shopping bedoeld. Dit is niet terecht omdat er veel meer mogelijkheden zijn om betaald te adverteren, ook op social media kanalen.
En er ook nog veel meer mogelijkheden bij Google zijn om te adverteren.
Een veel gebruikte goedkopere SEA opties bij Google is bijvoorbeeld de Express Advertentie.

In ieder geval worden betaalde zoekresultaten worden door Google altijd boven de organische zoekresultaten geplaatst.

betaalde zoekresultaten

Bing en Yahoo plaatsen betaalde zoekresultaten boven en onder de organische zoekresultaten.
Je bent dus met een betaalde advertentie direct vindbaar met een bepaald trefwoord.
Dit is natuurlijk goed nieuws, want bovenaan op pagina 1 door organische vindbaarheid is een veel langere weg

Met SEO, Search Engine Optimization, wordt deze organische vindbaarheid gecreëerd, door gebruik te maken van allerlei technieken die inspelen op ranking factoren van zoekmachines.
Een  voorbeeld van organische vindbaarheid is:

organische vindbaarheid

Vergeet trouwens niet dat ‘Google mijn bedrijf’ ook organische resultaten geeft en beslist helpt bij het verhogen van de vindbaarheid van je bedrijf.

google mijn bedrijf

Belangrijke verschillen tussen SEO en SEA

  1. Het bereiken van een hoge ranking in zoekresultaten, middels SEO, kan lang duren. Het uit te voeren werk kan weken of zelfs maanden in beslag nemen.
    Met een betaald advertentie in zoekmachines (SEA) sta je meteen bovenaan.
  2. Google biedt iets minder inzicht bij organische zoekresultaten.
    Al is het goed mogelijk met de Google Search Console en met Google Analytics soortgelijke resultaten op te vragen, als bij betaald adverteren in zoekmachines.
  3. Het resultaat van SEO is lastiger te meten dan het resultaat van SEA.
    Bij SEA biedt Google de optie om te analyseren hoeveel een campagne heeft gekost en hoeveel clicks en conversies het heeft opgeleverd.
    Om dit bij SEO boven water te krijgen zijn er additionele applicaties nodig.
  4. Betaalde zoekresultaten in Google bevinden zich bovenaan de pagina terwijl de onbetaalde resultaten pas zichtbaar zijn bij het naar beneden scrollen.

Voordelen SEO ten opzichte van SEA

Als je zo de verschillen op een rijtje zet, lijkt het erop dat het beter is om in SEA te investeren dan in SEO. Maar dat is zeker niet zo. Een hoge positie bereiken in de onbetaalde organische zoekresultaten is belangrijk:

  1. Want hoewel het verschil tussen betaalde en onbetaalde zoekresultaten steeds minder duidelijk wordt, worden de betaalde advertenties nog altijd gemarkeerd als advertentie. Voor veel mensen is dit een reden om het zoekresultaat over te slaan.
    Zij klikken liever op een onbetaald zoekresultaat.
  2. De effecten van goed uitgevoerde SEO zijn blijvend.
    Als je je betaalde SEA campagne stopzet, is je website direct niet meer zichtbaar in Google.
  3. Bij SEO hebben we niet te maken met advertentiekosten.

Combineer SEO en SEA

Of je nu gebruik wilt gaan maken van SEO, SEA of een combinatie van beide is onder andere afhankelijk van de concurrentie op de zoekwoorden waarmee je gevonden wilt worden. Een veel voorkomend zoekwoord brengt namelijk zeer hoge kosten met zich mee.

SEO en SEA kunnen elkaar mooi aanvullen.
SEA geeft directe teugkoppeling op de zoekwoorden waarmee je adverteert. Zo leer je wat de beweegreden is van die mensen wanneer zij op die specifieke term zoeken.
SEO geeft kwalitatief goede off-page optimalisatie mogelijkheden.
En met een combinatie van SEO en SEA focus je je op de essentie van je vindbaarheid en niet alleen op bezoekers aantallen.

Google Express

Oyit maakt naast Google Ads en Google Shopping ook graag gebruik van Google Express, met name voor de kleinere portemonnee.

Oyit, uw SEO specialist