BETAALDE ZOEKRESULTATEN

Er is zijn twee belangrijke begrippen in de wereld van verbeteren van de vindbaarheid van websites, namelijk SEO en SEA. ​ ​​​​SEO is een afkorting van Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands​. SEA staat voor Search Engine Advertising (adverteren in zoekmachines).
Omdat Google veruit de meestgebruikte zoekmachine is, wordt met SEA meestal Google Ads (voorheen: AdWords) of Google Shopping bedoeld.

Betaalde zoekresultaten worden door Google altijd boven de organische zoekresultaten geplaatst.

betaalde zoekresultaten
SEA

Bing en Yahoo plaatsen betaalde zoekresultaten boven en onder de organische zoekresultaten.
Je bent dus met betaalde advertenties beter en direct vindbaar met de zoekmachines.

Met  SEO, Search Engine Optimization, heeft men het over Zoekmachine Optimalisatie. Hiermee vergroot je de organische vindbaarheid van een website. ​Een  voorbeeld van organische vindbaarheid is:

organische vindbaarheid
SEO

Vergeet niet dat ‘Google mijn bedrijf’ ook organische resultaten geeft en beslist helpt bij het verhogen van de vindbaarheid van je bedrijf.

google mijn bedrijf
Google Mijn Bedrijf

Er zijn enkele belangrijke verschillen tussen SEO en SEA

  1. Het bereiken van een hoge positie, zeg pagina 1, in de zoekresultaten, middels SEO kan weken of zelfs maanden duren, terwijl advertenties in zoekmachines (SEA) meteen bovenaan staan.
  2. Google biedt minder inzicht bij organische zoekresultaten. Je ziet bijvoorbeeld niet via welke zoekwoorden een gebruiker op je site terechtkomt. Bij adverteren in zoekmachines zijn dit soort gegevens wel inzichtelijk. Zo laat Google je dus betalen voor dit soort informatie. Maar veel websitebouwers hebben wegen gevonden om ook organische zoekresultaten op trefwoord te kunnen beoordelen (een voorbeeld is RankingCoach).
  3. Het resultaat van SEO is lastiger te meten dan het resultaat van SEA. Het is moeilijk om je uitgaven aan SEO te koppelen aan je positie in Google en te ontdekken wat deze positie je concreet oplevert. Bij SEA is dit iets anders: hier zie je hoeveel een campagne heeft gekost en hoeveel clicks en conversies het heeft opgeleverd.
  4. Betaalde zoekresultaten in Google bevinden zich grotendeels bovenaan de pagina terwijl de onbetaalde resultaten soms pas zichtbaar zijn bij het naar beneden scrollen.

Voordelen SEO ten opzichte van SEA

Als je zo de verschillen op een rijtje zet, lijkt het beter in SEA te investeren dan in SEO. Maar dat is zeker niet zo Een hoge positie bereiken in de onbetaalde organische zoekresultaten is zeer belangrijk, en wel hierom:

  1. Hoewel het verschil tussen betaalde en onbetaalde zoekresultaten steeds minder duidelijk wordt, worden de advertenties nog altijd gemarkeerd als advertentie. Voor sommige mensen is dit een reden om het zoekresultaat over te slaan. Zij klikken liever op een onbetaald zoekresultaat.
  2. De effecten van goede SEO zijn, mits goed bijgehouden, blijvend. Als je je betaalde SEA campagne stopzet, is je website direct niet meer zichtbaar in Google.
  3. Bij SEO heb je niet te maken met advertentiekosten.

Combineer SEO en SEA

Of je nu moet gaan voor SEO, SEA of een combinatie is onder andere afhankelijk van de concurrentie op de zoekwoorden waarmee je gevonden wilt worden. Vaak adviseren we een combinatie van de twee.

SEO en SEA vullen elkaar mooi aan. SEA geeft directe feedback op de zoekwoorden waarmee je adverteert, zo leer je wat de intentie is van mensen als ze op die specifieke term zoeken. Je heb namelijk liever 25 bezoekers en 3 nieuwe opdrachten, dan 2.500 bezoekers en geen nieuwe opdrachten. Als mensen iets anders zoeken dan ze op je site vinden kost het alleen maar geld. Met de combinatie van SEO en SEA focus je je op de essentie: niet simpel op bezoekers aantallen maar op zoekintentie.

Google Express

Oyit maakt naast Google Ads en Google Shopping ook graag gebruik van Google Express, met name voor de kleine portemonnee.

Betaalde zoekresultaten zijn een interessante snelle manier om uw vindbaarheid te verbeteren.

Oyit, uw SEO specialist