Social Media Plan

De ontwikkelingen op het gebied van social media gaan zo snel dat veel mensen en bedrijven door de bomen het bos niet meer zien. Social media is een jong, en relatief onbekend, onderwerp waar veel misverstanden over bestaan.

Geen bedrijf kan tegenwoordig meer zonder strategie. 
Maar wat is dat eigenlijk; een social mediastrategie? 

In veel gevallen komen bedrijven niet veel verder dan het openen van een account op de verschillende platformen. Het probleem is dat het gebruik van sociale media dan vaak van een middel in een doel verandert.

Oyit Consultancy helpt u graag bij het maken we een social media plan volgens een aantal stappen.

Stap 1. Wat zijn de doelstellingen?

Binnen een commerciële organisatie moet er goed worden nagedacht over wat men wil bereiken met social media.

Drie belangrijke aandachtspunten hierbij zijn:

Brand Awareness

Betrokkenheid

Conversie

Brand Awareness geeft aan hoe goed de doelgroep uw bedrijf herkent en hoe associaties worden gelegd tussen uw bedrijf en de producten die worden aangeboden. 

Betrokkenheid heeft te maken met in welke mate de doelgroep reageert op de door uw organisatie geplaatste content. 

Conversies zijn meetbare resultaten die volgen uit uw social media content en beantwoorden de vraag of er voldoende mogelijkheden zijn voor de doelgroep om via social media tot een actie over te gaan.

Stap 2. Welke doelgroep?

Door de doelgroep in kaart te brengen, kunt u niet alleen de content beter afstemmen op de ontvanger maar zijn ook de soorten kanalen makkelijker te kiezen.

Stap 3: Welke kanalen?

De meest voorkomende social netwerken zijn Facebook, Instagram, LinkedIn, Blogger, Snapchat, YouTube en Twitter. Elk platform leent zich voor een andere tone-of-voice (en bijbehorende doelgroep).

De meest bekende platforms:

Facebook: een brede doelgroep vanaf 25 jaar en ouder. Opvallend hier is de aanwezigheid van een oudere doelgroep die steeds meer online is.

Instagram: het kanaal voor jongeren en millennials.

LinkedIn: de zakelijke doelgroep vanaf de jonge professionals tot aan senior management.

Printerest: een platform wat enkel en alleen gebruik maakt van afbeeldingen. 

Twitter: een platform voor bijvoorbeeld branches met een hoge informatiebehoefte, zoals overheid en consultancy.

Snapchat: het kanaal voor de jongere doelgroep: vooral scholieren (maar deze worden ook steeds ouder)

YouTube: een zoekmachine. YouTube is eigendom van Google dus als ze daar verkeer heen kunnen sturen zullen ze het niet laten.

Binnen Oyit Consultancy hebben we ook ervaring met minder bekende en nieuwe opkomende online platformen.

Stap 4. Welke content?

Bij Oyit Consultancy gebruiken we het Hero Hub Hygiene model (van Google). We zorgen ervoor dat de volgende content op de juiste plekken aanwezig is.

Hygiene content:

Geeft uitleg over je bedrijf. Beantwoord vragen (denk aan Frequently Asked Questions (FAQ)). Wordt dagelijks geplaatst met content die iedere dag relevant is. Vormt de basis voor jouw content kalender.

Hub content:

Hub content is regelmatig geplande content die relevant is voor jouw doelgroep. In hub content zit een duidelijk ritme, het wordt op vast momenten gepubliceerd. Daarnaast is het specifiek gericht op interesse of een (niche)doelgroep. Het is bij uitstek waardevolle content, waarvoor fans graag terugkomen. Hub content verleidt jouw doelgroep om jouw bedrijfspagina’s te volgen en geeft daardoor een reden om terug te komen. 

Hero content:

Hero content bestaat uit grootschalige (marketing) campagnes, gebaseerd op storytelling en is bedoeld voor een breed publiek van jouw doelgroep. Het doel van deze content is het creëren van brede awareness voor jouw bedrijf of een specifiek product van jouw bedrijf. Hero content speelt vaak in op de emoties van mensen om ze te raken en overtuigen. 

Stap 5. Zorg voor interactie

Met creëren van content is het belangrijk om geen kopieergedrag te vertonen. Zorg voor eigentijdse en vooral unieke content, dat dicht bij de waarden en visie ligt van het bedrijf of organisatie. Hiermee verras je je publiek het meest. 

Naast het genereren van unieke content is het belangrijk om in gesprek te gaan. Vraag je volgers bijvoorbeeld wat ze van een bestaande dienst of nieuw product vinden, zorg voor interactie.

Stap 6. Reserveer advertentie budget

Niets is zo vervelend dan dat je mooie content voor social media hebt gecreëerd, ingepland en gepubliceerd maar dat de resultaten uitblijven. De algoritmes van de social media platformen werken tegenwoordig zo dat engaging content beter wordt beloond met een plaats in de tijdlijn van de (potentiële) bezoeker of klant.

Om ervoor te zorgen dat de betrokkenheid en/of het bereik van jouw content wordt vergroot, kun je eraan denken om deze te promoten middels advertising. Reserveer of maak indien mogelijk extra budget vrij om een boost te geven aan jouw meest waardevolle content op social media. In het social media plan neem je daarom ook altijd een begroting mee ten behoeve van promotie via advertenties.

Stap 7. Meet de resultaten

Om jouw social media doelen te behalen en te meten is het handig om een aantal KPI’s (Key Performance Indicators) op te stellen en het verloop periodiek (wekelijks of maandelijks) bij te houden. Wij kunnen u daarbij helpen.