Social Media Plan

De ontwikkeling van de social media gaat zo snel dat in een aantal gevallen bedrijven het overzicht en de nieuwste ontwikkelingen niet meer overzien. Er is behoefte aan specialisme.
Want in de huidige dynamische veld van online activiteiten en het online gevecht om de gunsten van de klant kan geen bedrijf tegenwoordig zonder een strategie. 
Maar wat is dat eigenlijk een social mediastrategie? 

In veel gevallen heeft het bedrijf, bij het openen van accounts op verschillende platforms, weinig idee van de potenties binnen de social mediakanalen.

Social Media Plan

Oyit helpt u graag bij het maken van een social media plan volgens een aantal stappen.


Wat zijn de doelstellingen?

Binnen een organisatie moet er goed worden nagedacht over wat men wil bereiken met social media.
Drie belangrijke aandachtspunten hierbij zijn:

1. Brand Awareness
Brand Awareness geeft aan hoe efficiënt een doelgroep uw bedrijf herkent en hoe verbindingen cq. associaties worden gelegd tussen uw bedrijf en de producten en/of diensten die u als bedrijf aanbiedt. 

2. Betrokkenheid
Betrokkenheid heeft te maken met in welke mate de doelgroep reageert op de door uw organisatie geplaatste content. Wordt de content gedeeld, vinden er reacties plaats, zijn er discussies over de content op forums…

3. Conversie
Conversies kunnen meetbare resultaten vormen op basis van je social media content. Ze kunnen een antwoord geven op de vraag of de doelgroep voldoende mogelijkheden is geboden om via social media actie(s) te ondernemen.


Wat is onze doelgroep?

Door een doelgroep in kaart te brengen is ook in de online presentie van uiterst belang.
Het zorgt ervoor dat je niet alleen de content beter afstemmen op de ontvanger, maar zijn ook dat de soorten kanalen makkelijker te kiezen zijn.

Welke kanalen willen we gebruiken?

De meest voorkomende social netwerken zijn Facebook, Instagram, LinkedIn, Blogger, Snapchat, YouTube en Twitter. Elk platform leent zich voor een andere tone-of-voice (en bijbehorende doelgroep).

Fac​ebook:
Facebook heeft een brede doelgroep vanaf 25 jaar en ouder. Opvallend hier is de aanwezigheid van een oudere doelgroep die steeds meer online is.

Instagram:
Toch nog het kanaal voor jongeren.​​​

TikTok:
Een nieuw sterk opkomend kanaal, met name gebruikt door jongeren.
Het kanaal voorziet bezoekers ook van veel tips en trendy ontwikkelingen.

LinkedIn:
LinkedIn is er voor de zakelijke doelgroep, met een helaas toch wat oubollige dynamiek.
Maar uiterst geschikt voor bedrijven om zich te presenteren.

Printerest:
Het Pinterest platform maakt gebruik van afbeeldingen en daarom zeer geschikt voor bedrijven die waarde halen uit visuele beelden.

Twitter:
Twitter is een bekend platform voor bedrijven met een hoge informatiebehoefte, zoals overheid en consultancy.
Maar wel onder druk, vanwege haar machtspositie.

Snapchat:
Het kanaal voor de jongere doelgroep.

YouTube:
Een zoekmachine. Maar Youube is eigendom van Google.
Dus als Google daar verkeer heen kan sturen, dan zullen ze dat niet laten.

Binnen Oyit hebben we ook ervaring met minder bekende en nieuwe opkomende online platformen.


Welke content is van belang?

Bij Oyit gebruiken we het Hero Hub Hygiene model (van Google). We zorgen ervoor dat de volgende content op de juiste plekken aanwezig is.

Hygiene content:

Het is van belang om eerst uitleg over je bedrijf te geven.
Wie zijn wij, wat willen we en hoe willen we dat bereiken.
Beantwoord vragen (denk aan Frequently Asked Questions (FAQ)). 
Plaatst dagelijks content die relevant is en hou je bezoekers op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.

Hub content:

Hub content is regelmatig geplande content die relevant is voor jouw specifieke doelgroep.
In hub content zit een duidelijk ritme, het wordt op vast momenten gepubliceerd. Geïnteresseerden zitten te wachten op de volgende publicatie.
Daarnaast is het specifiek gericht op interesse of een (niche)doelgroep. Het is bij uitstek waardevolle content, waarvoor fans graag terugkomen.
Hub content verleidt jouw doelgroep om jouw bedrijfspagina’s te volgen en geeft daardoor een reden om terug te komen. 
Maak een schema aan het ritme te bewaren.

Hero content:

Hero content bestaat uit grootschalige (marketing) campagnes, gebaseerd op storytelling en is bedoeld voor een breed publiek van jouw doelgroep.
Het doel van dit type content is het creëren van brede awareness voor jouw bedrijf of een specifiek product van jouw bedrijf.
Hero content speelt vaak in op de emoties van mensen om ze te raken en overtuigen. 


Welke interactie is er nodig

Met creëren van content is het belangrijk om geen kopieergedrag te vertonen.
Zorg voor eigentijdse en vooral unieke content, dat dicht bij de waarden en visie ligt van het bedrijf of organisatie. Hiermee verras je je publiek het meest en voorkomt je copy-right claims.

Naast het genereren van unieke content is het belangrijk om in gesprek te gaan met je kanten.
Vraag je bezoekers en volgers wat ze van een bestaande dienst of nieuw product vinden.
Zorg voor interactie, maak gebruik van reactie, commentaren, reviews of een forum.


Wat met mijn advertentie budget

Niets is vervelender dan dat je mooie content voor social media hebt gecreëerd, ingepland en gepubliceerd, maar dat vervolgens de gewenste reacties of resultaten uitblijven.
De algoritmes van de social media platformen werken tegenwoordig zo dat engaging-content beter wordt beloond met een plaats in de tijdlijn van de (potentiële) bezoeker of klant. Engaging-content of boeiende inhoud betekent in het algemeen dat de inhoud het publiek aanspreekt; het interesseert hen, grijpt hun aandacht en zorgt ervoor dat ze na het bekijken van uw inhoud meer over uw merk willen weten.

Om ervoor te zorgen dat de betrokkenheid en/of het bereik van jouw content wordt vergroot, kun je eraan denken om deze te promoten middels adverteren. Reserveer of maak indien mogelijk extra budget vrij om een boost te geven aan jouw meest waardevolle content op social media. In het social media plan neem je daarom ook altijd een begroting mee ten behoeve van promotie via advertenties.


Meten is weten

Om jouw social media doelen te behalen en te meten is het handig om een aantal KPI’s (Key Performance Indicators) op te stellen en het verloop periodiek (wekelijks of maandelijks) bij te houden. Laat Oyit u bijstaan en helpen met uw Social Media Plan.